Iritată că Occidentul a permis Kievului să-i lovească teritoriul cu rachete cu rază lungă de acţiune, Rusia a testat o rachetă balistică cu rază medie având Ucraina drept țintă. Atacul creşte „amploarea
Cinci ani fără taxă la trecerea podului suspendat peste Dunăre
Podul de la Brăila - cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România şi ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră - a fost inaugurat ieri, în prezența preşedintelui Klaus Iohannis, a preşedintelui Senatului, Nicolae Ciucă, a premierului Marcel Ciolacu, a ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, a comisarului Adina Vălean și a unor oficiali din Japonia și Italia. Podul a costat peste 2 miliarde de lei și este cel mai mare obiectiv de investiţii din țara noastră de după 1989.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu a prezentat mai multe detalii legate de podul deschis ieri circulației, printre care faptul că a fost proiectat să aibă o durată de viaţă de 120 de ani și mențiunea că nu se va plăti taxă de trecere în primii 5 ani de funcționare, adică până în 2028.
„Lungimea totală a podului este de 1.974,3 metri; înălţimea turnurilor este de 193 m de la partea superioară a fundaţiei. Podul are trei deschideri: una principală (1.120 m) şi două laterale, de 489,6 m pe malul brăilean şi de 364,6 m pe malul tulcean. Tablierul metalic cântăreşte 20.860 t, iar segmentele acestuia au fost #madeinRo la Şantierul Naval Brăila, cu tablă de la Complexul Siderurgic din Galaţi. Pentru întinderea cablurilor principale, s-a folosit o procedură în premieră pentru România: cu fire de cablu de cca 5,44 mm, care au format pachete de câte 544 fire, iar toroanele, în număr de 16, au format, ulterior, cablul principal. Au o lungime de 81.000 km, ceea ce înseamnă că ar putea înconjura Pământul de 2 ori”, a scris Scrioşteanu pe Facebook.
Drumurile rutiere (inclusiv podul) au o lungime totală de 23,41 km şi cuprind două secţiuni: drumul principal Brăila - Jijila (19,09 km), cu două benzi pe sens, şi drumul de legătură cu DN22 Smârdan - Măcin (4,32 km), cu o bandă pe sens.
Principalele lucrări prevăzute în contractul de realizare a podului sunt: două viaducte de acces, un viaduct peste calea ferată, 23,4 km drumuri rutiere, 35 poduri, pasaje şi structuri minore, 86 podeţe, 9 noduri şi sensuri giratorii, un centru de întreţinere şi coordonare, o staţie de taxare.
„Podul peste Dunăre este proiectat să aibă o durată de viaţă de 120 ani. Are un centru de monitorizare şi control care va înregistra permanent starea podului, prin cei 50 de senzori instalaţi în punctele esenţiale. (...) Va funcţiona un sistem de dezumidificare a tuturor ansamblurilor podului, inclusiv a tablierului metalic şi a cablurilor. (...) Se va menţine o umiditate relativă sub 40%, pentru a nu exista coroziune şi pentru a permite circulaţia în siguranţă, în orice anotimp”, a menționat Scrioşteanu.
Secretarul de stat a mai spus că, deşi podul este prevăzut cu trotuare, acestea vor fi folosite strict pentru mentenanţă. Traficul rutier a fost deschis ieri pe varianta Măcin, urmând ca varianta până la Jijila să fie realizată până la finalul acestui an. (C. Z.)