Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Codul consumului în definiţii

Codul consumului în definiţii

Data: 23 August 2008

▲ În codul consumului sunt incluse şi definiţiile uzitate atât de personalul angajat pentru protecţia consumatorilor cât şi în legile aflate în vigoare ▲ Pentru a-şi cere drepturile, consumatorul trebuie să fie familiarizat cu termeni precum termen de garanţie, clauză abuzivă, declaraţie de conformitate sau durabilitatea minimală ▲

Ce este calitatea?

Ansamblul de proprietăţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu, care îi conferă însuşirea de a satisface, conform destinaţiei acestuia, necesităţile explicite sau implicite.

Ce este o cerere de retragere?

Orice măsură prevăzută pentru returnarea de către consumatori a unui produs periculos ce fost deja furnizat sau pus la dispoziţia consumatorilor de către producători sau distribuitori.

Ce este o clauză abuzivă?

Clauza contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul şi care, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorilor şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.

Ce este o declaraţie de conformitate?

Este declaraţia făcută de către un producător sau un prestator, prin care acesta informează, pe propria răspundere, despre faptul că un produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ.

Ce este durabilitatea minimală?

Data stabilită de producător până la care un produs alimentar îşi păstrează caracteristicile specifice în condiţii de depozitare corespunzătoare; produsele pentru care se stabileşte data durabilităţii minimale nu trebuie să fie periculoase nici după această dată.

Ce este un produs sigur?

Produsul care, folosit în condiţii normale sau previzibile, nu prezintă riscuri sau care prezintă riscuri minime, ţinând seama de întrebuinţarea acestuia. Riscul se consideră acceptabil şi compatibil cu un grad înalt de protecţie pentru siguranţa şi sănătatea consumatorilor, în funcţie de următoarele aspecte: caracteristicile produsului, ale ambalării şi ale instrucţiunilor de montaj şi întreţinere; efectul asupra altor produse, împreună cu care acesta poate fi folosit; modul de prezentare a produsului, etichetarea, instrucţiunile de folosire şi orice alte indicaţii şi informaţii furnizate de producător; categoria de consumatori expusă riscului prin folosirea produsului;

Ce este durata medie de utilizare?

Intervalul de timp, stabilit în documente tehnice normative sau declarat de către producător ori convenit între părţi, în cadrul căruia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să îşi menţină caracteristicile funcţionale, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare.

Ce este garanţia?

Orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă.

Ce sunt metodele de comerţ abuziv?

Acestea pot fi metode restrictive sau condiţionate de vânzare ce afectează interesele consumatorilor.

Ce este paguba?

Paguba este prejudiciul creat consumatorilor prin utilizarea unui produs periculos sau a unui produs cu defecte, precum şi cel creat de servicii necorespunzătoare furnizate de prestator. Prejudiciul poate fi material, vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii, precum şi pierderea vieţii.

Ce este un produs contrafăcut?

Orice bun, inclusiv ambalajul acestuia, la care se constată utilizarea fără autorizare a unei mărci care este identică cu o marcă legal înregistrată, sau produsul care nu poate fi diferenţiat în aspectele sale esenţiale de un produs de marcă, încalcându-se drepturile prevăzute de lege ale deţinătorului legal al mărcii respective.

Ce este un produs cu defecte?

Produsul la care modul de prezentare, utilizarea previzibilă şi data achiziţionării nu oferă siguranţa consumatorilor, producând pagube acestora.

Ce este un produs de folosinţă îndelungată?

Produsul relativ complex, constituit din piese şi subansambluri, proiectat şi construit pentru a putea fi utilizat pe durata medie de utilizare şi asupra căruia se pot efectua reparaţii sau activităţi de întreţinere.

Ce este un produs falsificat?

Produs la care se constată alterarea sub orice formă a elementelor de identificare a unei mărci, denumiri, sigle ori desen industrial legal înregistrate, de natură a induce în eroare asupra provenienţei sale, la produse care nu au fost fabricate de deţinătorul legal al mărcii ori de un împuternicit al acestuia, sau la care s-a constatat utilizarea mărcii legal înregistrate fără a exista acordul titularului.

Ce este un produs folosit?

Produs folosit de un alt consumator, reparat şi testat, corespunzător din punct de vedere tehnic şi funcţional unui produs similar nou sau recondiţionat, şi care este un produs sigur.

Ce este un produs periculos?

Produsul care nu poate fi definit ca produs sigur.

Ce este un produs sigur?

Produsul care, folosit în condiţii normale sau previzibile, nu prezintă riscuri sau care prezintă riscuri minime, ţinând seama de întrebuinţarea acestuia; riscul se consideră acceptabil şi compatibil cu un grad înalt de protecţie pentru siguranţa şi sănătatea consumatorilor, în funcţie de următoarele aspecte: caracteristicile produsului, ale ambalării şi ale instrucţiunilor de montaj şi întreţinere; efectul asupra altor produse, împreună cu care acesta poate fi folosit; modul de prezentare a produsului, etichetarea, instrucţiunile de folosire şi orice alte indicaţii şi informaţii furnizate de producător; categoria de consumatori expusă riscului prin folosirea produsului.

Ce este un produs recondiţionat?

Produs nou cu ambalaj deteriorat, aspect fizic exterior necorespunzător, mici defecte de fabricaţie, dar care este adus la parametrii tehnici de funcţionare iniţiali daţi de producător, prin remediere.

Ce este o retragere?

Măsuri prevăzute să împiedice distribuţia şi marketingul precum şi oferirea de produse periculoase consumatorilor.

Ce este un risc grav?

Orice risc grav ce necesită intervenţia rapidă a autorităţilor publice, inclusiv cele ale căror efecte nu sunt imediate.

Ce este termenul de garanţie?

Limita de timp care curge de la data dobândirii produsului sau serviciului, până la care producătorul sau prestatorul îşi asumă responsabilitatea remedierii sau înlocuirii produsului ori serviciului achiziţionat, pe cheltuiala sa, dacă deficienţele nu sunt imputabile consumatorilor.

Ce este termenul de valabilitate?

Limita de timp, stabilită de producător, până la care un produs perisabil sau un produs care în scurt timp poate prezenta un pericol imediat pentru sănătatea consumatorilor îşi păstrează caracteristicile specifice, dacă au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi păstrare. Pentru produsele alimentare, acesta reprezintă data limită de consum.

Ce este un viciu ascuns?

Deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare. (sursa: www.anpc.ro)