Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Codul de Bune Practici va coborî cu 30% preţurile în supermarket

Codul de Bune Practici va coborî cu 30% preţurile în supermarket

Data: 19 Septembrie 2009

▲ Conform prevederilor Codului de Bune Practici din industria alimentară, marile lanţuri de magazine nu vor mai avea voie să impună furnizorilor plata unor taxe care nu au legătură directă cu operaţiunea de vânzare ▲ Patronatele au susţinut că supermarketurile exercită un abuz de putere prin impunerea unor condiţii contractuale excesive ▲

Preţurile produselor alimentare ar putea să scadă cu până la 30%, din luna octombrie, în urma intrării în vigoare a Codului de Bune Practici din industria alimentară, adoptat de Camera Deputaţilor, a declarat ministrul Agriculturii, Ilie Sârbu.

„Codul a fost aprobat în forma agreată cu organizaţiile de producători. Urmează ca legea să fie promulgată de preşedintele României, probabil în cursul săptămânii viitoare, când va intra efectiv în vigoare. Cred că din luna octombrie vom vedea preţuri mai mici la alimente în marile lanţuri de magazine, cu până la 30%, după cum au estimat chiar producătorii“, a precizat Sârbu.

Acesta a menţionat că, prin noua lege, producătorul român este în sfârşit respectat şi încurajat, după ce, ani buni, marile lanţuri de magazine şi-au rotunjit semnificativ profiturile.

Conform prevederilor din noua lege, marile lanţuri de magazine nu vor mai avea voie să impună furnizorilor plata unor taxe care nu au legătură directă cu operaţiunea de vânzare. De asemenea, furnizorilor nu li se mai poate cere să vândă altor magazine produsele la un preţ egal sau mai mare, ceea ce ar permite să nu se mai facă înţelegeri de tip monopol între marile lanţuri de magazine. Potrivit legii, delistarea unui produs de către comerciant poate fi făcută doar cu notificarea prealabilă cu două luni a furnizorului, cu excepţia cazului în care delistarea se face din culpa acestuia din urmă.

Intrarea în vigoare a acestei legi va elimina un număr de cel puţin 13 taxe ascunse percepute producătorilor de hipermarketuri, care conduceau la o creştere artificială a preţurilor de vânzare.

Elaborarea Codului de Bune Practici a început în urmă cu un an şi jumătate, când patronatele şi sindicatele din industria alimentară au acuzat hypermarketurile de majorarea profiturilor prin creşterea nejustificată şi artificială a preţurilor de vânzare şi folosirea unor taxe ascunse.

Patronatele au susţinut că supermarketurile exercită un abuz de putere prin impunerea unor condiţii contractuale excesive, din cauza cărora producătorii din România ajung să lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, iar rata lor de profit este extrem de mică.

Potrivit patronatelor, prin folosirea „taxelor ascunse“ se ajunge la o creştere artificială a preţurilor de vânzare, iar profitabilitatea supermarketurilor ajunge să se situeze între 30% până la 60%, producătorii şi consumatorii înregistrând pierderi semnificative.

Preţul alimentelor, în atenţia Concurenţei

Hypermarketurile din ţara noastră practică preţuri asemănătoare la produsele alimentare. Acest lucru a ridicat semne de întrebare în rândul reprezentanţilor Consiliului Concurenţei, referitoare la posibile înţelegeri anticoncurenţiale între comercianţi şi furnizorii acestora.

Astfel, instituţia a declanşat patru investigaţii privind potenţiala încălcare a Legii Concurenţei şi a Tratatului CE, de către comercianţi cash and carry, comercianţi cu amănuntul şi furnizori de produse alimentare.

Investigaţia vizează societăţile membre ale grupului Metro şi furnizorii acestora, cele ale grupului Rewe, respectiv Selgros şi Billa, precum şi Mega Image, CDE R Interex şi furnizorii acestora.