Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Comisioanele vor fi afişate la bancomate

Comisioanele vor fi afişate la bancomate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 27 August 2014

Toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client le desfăşoară pentru un card de debit sau credit vor fi afişate pe ecranele bancomatelor, potrivit unui proiect al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului. Instituţiile bancare reclamă faptul că până în acest moment nu au fost consultate, fiind necesară evaluarea impactului adoptării unei astfel de decizii. 

Băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor (ATM-urilor) toate comisioanele şi costurile aferente operaţiunilor efectuate de posesorii de carduri de debit şi de credit, potrivit unui proiect de ordin înaintat spre dezbatere publică de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Astfel, pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, dându-i acestuia posibilitatea de a renunţa asupra efectuării acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator şi efectuate prin intermediul bancomatelor. În acelaşi timp, ANPC subliniază că toate comisioanele aferente operaţiunilor vor fi exprimate în sumă exactă şi nu procentual.

Ordinul reglementează şi situaţiile de blocare/reţinere a cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu. Astfel, prestatorii vor avea obligaţia de a informa consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat sau reţinut. De asemenea, băncile vor indica pe ecranul bancomatelor şi numărul de telefon la care să apeleze în cazul blocării ori reţinerii cardului, precum şi intervalul orar în care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.

Ordinul se află în dezbatere publică pe site-ul ANPC (www.anpc.gov.ro), perioada de consultare şi transmitere de notificări fiind 1-11 septembrie 2014. În prezent, băncile nu afişează la bancomate costurile privind tranzacţiile care se pot efectua la ATM-uri, iar în ceea ce priveşte proiectul înaintat de ANPC, Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu. „În ceea ce priveşte proiectul de ordin al ANPC la care faceţi referire, CPBR consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu, care să cuprindă şi reprezentanţi ai comunităţii bancare încă dinaintea publicării proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic şi operaţional ce ţin de asemenea iniţiativă şi a evita astfel posibile reveniri asupra formei iniţiale. Va trebui ca băncile să-şi exprime punctele de vedere asupra acestei iniţiative şi în mod independent, fiindcă fiecare are particularităţile sale, legate de număr de clienţi, număr de ATM-uri etc.“, a explicat directorul executiv Relaţii Publice şi Instituţionale CPBR, domnul Bogdan Preda, citat de Agerpres.

Acesta mai susţine că băncile membre ale CPBR sunt deschise în a discuta aceste aspecte cu ANPC, însă consideră necesară o analiză cu privire la posibilităţile tehnice de implementare a unei astfel de măsuri, „dar şi costurile asociate implementării unor asemenea aplicaţii, inclusiv cine va suporta aceste costuri şi ce impact ar putea avea aceste costuri în relaţia dintre clienţi şi bănci“. (Oana Nistor)