Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Compensaţii în bani de la furnizorii de energie electrică

Compensaţii în bani de la furnizorii de energie electrică

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 15 Feb, 2010

Consumatorii casnici pot primi despăgubiri de la vânzătorii de energie electrică graţie unui ordin privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de furnizare a energiei electrice intrat în vigoare de la 1 februarie 2010 . De exemplu, în cazurile în care se contestă valoarea unei facturi, iar în termen de 10 zile de la înregistrarea reclamaţiei consumatorul nu primeşte un răspuns, furnizorul este obligat să plătească acestuia 50 de lei . Compensaţiile se scad din factura pe luna următoare sau se pot solicita direct de la casieriile furnizorilor

În urma emiterii ordinului privind aprobarea Standardului de performanţă pentru serviciul de furnizare a energiei electrice, consumatorii casnici pot cere despăgubiri de la furnizori în cazul în care anumite drepturi le sunt încălcate. Ordinul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei a intrat în vigoare la data de 1 februarie.

Compensaţiile introduse prin intermediul actului legislativ reprezintă anumite sume de bani pe care furnizorul le plăteşte consumatorului în cazul în care nivelul garantat al unui indicator de performanţă nu este atins.

Astfel, dacă durata de emitere a ofertei de furnizare depăşeşte 15 zile, în cazul consumatorilor casnici sau necasnici mici, furnizorul va plăti consumatorului respectiv o compensaţie de 50 de lei, la care se adaugă o majorare de 5 lei/zi pentru fiecare zi de întârziere.

În cazul în care consumatorul contestă valoarea unei facturi în termen de 15 zile de la primirea ei, furnizorul este obligat să analizeze contestaţia şi să trimită un răspuns în 10 zile de la înregistrarea reclamaţiei. Dacă termenul este depăşit, îi poate cere furnizorului o compensaţie de 50 de lei. Dacă factura este plătită, iar apoi se dovedeşte că suma facturată este mai mare decât cea datorată, furnizorul trebuie să plătească diferenţa, plus majorările de întârziere.

30 de lei pentru nerespectarea timpului de răspuns la reclamaţii

Şi consumatorii casnici deconectaţi din motive de neplată au dreptul la compensaţii. Astfel, timpul de comunicare către operatorul de reţea a solicitării de reluare a furnizării nu trebuie să depăşească 4 ore, în caz contrar, furnizorul va plăti consumatorului o compensaţie de 35 de lei, la care se adaugă 35 de lei după fiecare interval de 24 de ore de întârziere.

În cazul locurilor de consum alimentate cu energie electrică pe baza de contract de furnizare reglementat, furnizorul este obligat să respecte dreptul consumatorului de a alege tipul de tarif, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare. Timpul de rezolvare a solicitării de modificare a tarifului de furnizare, respectiv intervalul dintre primirea de către furnizor a solicitării şi rezolvarea ei, nu trebuie să depăşească 10 zile lucrătoare. În cazul în care acest termen este depăşit, consumatorul va primi o compensaţie de 30 de lei.

Şi în cazul petiţiilor referitoare la serviciul de furnizare, respectiv reclamaţii, solicitări de informaţii, propuneri de îmbunătăţire a activităţii de furnizare, există un standard de performanţă care trebuie atins de furnizor, în caz contrar fiind pasibil de plata unor compensaţii către consumatori. Astfel, furnizorul trebuie să transmită răspunsul petiţiilor de mai sus, de regulă, prin acelaşi mijloc prin care a primit scrisoarea sau, dacă acest lucru nu este posibil, prin poştă într-un termen de 15 zile lucrătoare de la primire sau, în cazurile mai complicate, în 30 de zile.

Depăşirea acestor termene atrage după sine plata unor compensaţii de 30 de lei către consumatori.

Mai mult, furnizorul este obligat să înfiinţeze unul sau mai multe puncte de lucru pentru asigurarea comunicării optime cu consumatorii. Ordinul stipulează că fiecare punct de lucru din cadrul Serviciului clienţi trebuie să asigure consumatorului acces la registratura furnizorului, pentru înregistrarea documentelor menţionate în standardul de performanţă, cel puţin în intervalul orar 8-16 al fiecărei zile lucrătoare. Acesta va fi suplimentat de un număr de fax şi o adresă de poştă electronică.

Drepturile şi obligaţiile consumatorului de energie electrică

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei a trasat un număr de drepturi şi obligaţii ale consumatorului de energie electrică şi gaze naturale, date publicităţii pe site-ul instituţiei:

- dreptul de acces la reţelele de energie electrică şi gaze naturale;

- dreptul de a consuma energie electrică şi gaze naturale;

- dreptul de a-şi alege furnizorul de energie electrică şi gaze naturale fără plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia;

- dreptul de a fi informat în legătură cu condiţiile generale de contractare, preţurile şi tarifele aplicabile, întreruperile programate în furnizarea gazelor naturale etc.;

- dreptul de a solicita furnizorului modificarea şi completarea contractului de furnizare şi a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi, ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale;

- dreptul de acces la grupurile şi sistemele de măsurare;

- dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în reţelele de energie electrică şi gaze naturale;

- dreptul de a fi despăgubit pentru daunele provocate de către furnizor.

Obligaţiile consumatorului de energie electrică şi gaze naturale:

- obligaţia de a achita contravaloarea energiei electrice şi a gazelor naturale consumate;

- obligaţia de a achita penalizări, în cazul nerespectării contractului de furnizare, sancţiunile ulterioare putând consta în sistarea temporară a furnizării ori rezilierea contractului de furnizare;

- obligaţia de a nu vinde energia electrică şi gazele naturale achiziţionate;

- obligaţia de a răspunde pentru daunele cauzate furnizorului;

- obligaţia de a obţine toate aprobările legale prealabil efectuării oricăror modificări a instalaţiei de utilizare a energiei electrice sau a gazelor naturale;

- obligaţia de a informa, de îndată, furnizorul la constatarea oricărei defecţiuni în funcţionarea aparatului/sistemului de măsurare sau a instalaţiei de utilizare a energiei electrice ori a gazelor naturale;

- obligaţia consumatorului de energie electrică cu o putere instalată de cel puţin 1.000 kVA de a prezenta prognoze orare de consum furnizorului cu care are relaţii contractuale.