Camera Deputaţilor, ca for decizional, a adoptat, zilele trecute, o propunere legislativă mult așteptată de fermieri. Actul normativ modifică Legea nr. 287/2009 privind Codul civil în sensul instituirii duratei are
Constanța devine port esențial pentru comerțul mondial de cereale
După ce Ucraina a închis, luni, oficial cele patru porturi de la Marea Neagră şi Marea Azov, Constanța a devenit principala cale de livrare pentru produsele agricole din țara vecină. Potrivit directorului portului de la Marea Neagră, încă de anul trecut, când a înregistrat un trafic record de 67,5 milioane de tone, Constanţa este polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre.
Nava Lady Dimine, un cerealier lung de 160 m şi cu o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care se pregăteşte să plece din Constanţa încărcată cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puţinele porţi de ieşire pentru cerealele ucrainene, transmite AFP, preluată de Agerpres.
Prima navă încărcată cu peste 71.000 de tone de porumb ucrainean a părăsit Constanța joia trecută. În prezent, potrivit stirileprotv.ro, zeci de nave așteaptă să descarce ori să preia marfă, iar în larg este o coadă impresionantă.
„Sprijinirea exporturilor de cereale ale Ucrainei înseamnă să prevenim un val colosal de foamete la nivel global”, a declarat pentru Reuters Viorel Panait, preşedintele Comvex, un operator de cereale din Constanţa. Comvex operează terminalul european unde se încarcă cel mai rapid cerealele, putând procesa zilnic până la 70.000 de tone.
Însă, înainte de a ajunge în Constanţa, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni şi Izmail, de la frontiera ucraineano-română. Din păcate, „infrastructura din jurul portului este o problemă pentru întreaga activitate, accesul lent generează costuri suplimentare”, a adăugat Panait.
Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută din Constanţa, este nevoie de 49 de trenuri şi tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanţa, a explicat Viorel Panait.
Miza folosirii portului Constanța este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâul, 15% din porumbul şi 50% din floarea-soarelui din întreaga lume.
În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa, care era responsabil pentru 60% din traficul portuar al Ucrainei.
Printre soluţiile posibile, România este candidatul ideal: este țară NATO, cu ape securizate, și este al doilea exportator de grâu din UE, dispunând de infrastructuri adecvate, scriu agențiile străine de presă.
„Războiul din Ucraina este o provocare, dar şi o oportunitate”, concluzionează directorul portului Constanţa, Florin Goidea, citat de Agerpres. (C. Z.)