Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Controale sanitar-veterinare în staţiuni şi zone de agrement
În toate localităţile de interes turistic, precum şi în zonele de agrement vor fi intensificate controalele inspectorilor sanitar-veterinari odată cu începerea sezonului estival. Consumatorii pot reclama abaterile din domeniul siguranţei alimentelor la telefonul gratuit 0800.826.787.
Toate structurile teritoriale ale Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) vor derula, odată cu începerea sezonului estival, controale tematice specifice în zonele de agrement şi, în special, în staţiunile de pe litoral sau de la munte. „Scopul controalelor, ce se vor derula în perioada 15 iunie - 31 august 2016, este protejarea sănătăţii consumatorilor, în contextul unei afluenţe mari de turişti şi a creşterii rulajului de marfă pentru unităţile din industria alimentară din zonele de agrement şi localităţile de interes turistic”, explică, într-un comunicat, reprezentanţii ANSVSA. Concret, controalele autorității vor viza condiţiile de igienă în care funcţionează unităţile de alimentaţie publică, precum pizzerii, cantine, unităţi tip catering, cofetării, patiserii, laboratoare de cofetărie şi patiserie, pensiuni turistice, unităţi de tip hipermarket şi supermarket, magazine alimentare, și respectarea cerinţelor generale de igienă a alimentelor. De asemenea, se va verifica respectarea cerinţelor pentru înregistrarea sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a unităţilor de vânzare cu amănuntul. „Inspectorii vor verifica eligibilitatea materiilor prime, trasabilitatea materiilor prime, respectarea cerinţelor de igienă privind manipularea, prepararea şi depozitarea alimentelor, respectarea cerinţelor de igienă privind expunerea şi servirea alimentelor, implementarea procedurilor bazate pe principiile HACCP şi a programelor de autocontrol”, a mai precizat ANSVSA.
Sfaturi pentru consumatori
Consumatorii pot sesiza autorităţile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor asupra oricăror abateri din domeniul siguranţei alimentelor, apelând gratuit Call center-ul ANSVSA: 0800.826.787. Pentru evitarea situaţiilor neplăcute cum ar fi toxiinfecţiile alimentare, a căror frecvenţă creşte în perioadele caniculare, inspectorii sanitar-veterinari recomandă consumatorilor să respecte mai multe reguli. Una dintre acestea vizează cumpărarea alimentelor doar din locuri sau spaţii special amenajate, depozitate în condiţii corespunzătoare de temperatură şi igienă, iar după achiziţie, alimentele vor fi ţinute o perioadă cât mai scurtă la temperatura camerei. Produsele care urmează a fi depozitate în frigider vor fi ambalate separat şi vor fi respectate menţiunile de pe etichetă. Totodată, alimentele gătite nu se păstrează în recipiente fără capac, iar produsele decongelate nu vor fi recongelate după preparare, mai recomandă ANSVSA. Fructele şi legumele vor fi spălate bine înainte de consum şi înainte de a le depozita în frigider. În structurile de cazare este obligatorie curăţenia zilnică şi ori de câte ori este nevoie în camerele utilizate şi în spaţiile comune, iar grupurile sanitare trebuie igienizate cel puţin zilnic. În spaţiile de cazare, precum şi în grupurile sanitare se va asigura, în sezonul rece, o temperatură minimă de 18 grade C şi în sezonul cald, de maximum 25 grade C. Totodată, lenjeria şi prosoapele se schimbă după fiecare turist, la eliberarea camerei, iar în cazul sejururilor mai lungi, în funcţie de clasificarea stabilimentului, acestea se schimbă la 2, 3 sau 4 zile. De asemenea, potrivit reprezentanţilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, operatorii economici care au în administrare plaje pe litoralul românesc sunt obligaţi să pună 30% din suprafaţă la dispoziţia turiștilor care nu vor să închirieze şezlonguri.