Iritată că Occidentul a permis Kievului să-i lovească teritoriul cu rachete cu rază lungă de acţiune, Rusia a testat o rachetă balistică cu rază medie având Ucraina drept țintă. Atacul creşte „amploarea
Copiii învaţă violenţa de la televizor
▲ Un raport prezentat de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), care a analizat gradul de violenţă în programele televiziunilor româneşti, subliniază faptul că violenţa fizică este prezentă într-o proporţie foarte mare în programele de desene animate, în timp ce violenţa verbală se regăseşte la posturile TV generaliste ▲ Cartoon Network este „campion“ la difuzarea emisiunilor cu conţinut violent, în rândul posturilor de desene animate, cu 27 de acte violente pe oră, urmat de Jetix ▲ La Cartoon Network, şi promo-urile sunt violente ▲
Studiul CNA privind gradul de violenţă în programele televiziunilor româneşti a reieşit în urma monitorizării, din punct de vedere calitativ şi cantitativ, în perioada 13-19 octombrie 2008, a 13 canale TV: TVR1, Antena 1, Antena 3, Acasă, Pro TV, Realitatea TV, Prima TV, B1 TV, OTV, Kanal D, Cartoon Network, Jetix, Minimax. „Studiul indică un uşor trend descrescător al violenţei, comparativ cu anul 2004 (când s-a făcut ultima cercetare de acest gen, n.r.), mai ales în cazul Televiziunii Publice, în raport cu posturile private. Atenţia acordată în principal protecţiei minorilor este factorul care a generat aceste studii“, a declarat Răsvan Popescu, preşedintele CNA. Potrivit studiului, numărul actelor de violenţă întâlnite la canalele analizate variază între 7,1 şi 23,5 pe oră (exceptând publicitatea), ceea ce înseamnă o medie de 14 acte de violenţă pe oră. Ioan Drăgan, coordonatorul monitorizării, a atras atenţia că violenţa verbală a trecut pe primul plan, în ceea ce priveşte tipurile de violenţă întâlnite în emisiunile analizate, cu 46,7 procente, fiind urmată de violenţa fizică (30,5%), violenţa economică (8,7%), violenţa psihologică (7,2%), violenţa socială (4,7%) şi violenţa sexuală (2,2%). „Mulţi ar putea considera că este un fapt îmbucurător. Dar şi cuvintele pot să ucidă, nu doar în sens simbolic, ci în sensul cel mai propriu al termenului“, a spus Ioan Drăgan. Cele mai frecvente forme de manifestare ale violenţei de tip verbal sunt injuriile (16%), ţipetele şi ridicarea de ton (16%), limbajul licenţios, obscen (15%), insulta (12%), cearta (9%), ridiculizarea (9%), întreruperea celuilalt (5%), etichetări, stereotipii etnice (4%), atac la persoană (3%). Prima TV, campioana ştirilor violente Postul care a difuzat în cea mai mare proporţie violenţă verbală a fost Kanal D (94,1%), fiind urmat de B1 TV (71,2%). Cel mai bine, în privinţa violenţei verbale prezentă în programele monitorizate, se plasează Pro TV (19%), postul aflându-se pe ultimul loc în topul canalelor care au difuzat în programe acte de violenţă verbală. Potrivit studiului, cele mai multe acte de violenţă apar în emisiunile de tip „reality show“ (20,7%), divertisment (15,5%) şi dezbateri (8,3%). În ceea ce priveşte violenţa din cadrul jurnalelor de ştiri, potrivit studiului, Prima TV a difuzat în perioada monitorizată cele mai multe ştiri violente (12,6 ştiri în medie la jurnalul principal al zilei). Totodată, şi durata medie a ştirilor violente a fost cea mai mare la Prima TV (22 de minute la jurnalul principal al zilei). În funcţie de frecvenţa actelor de violenţă pe ora de emisiune, Antena 1 este cel mai violent canal dintre cele monitorizate (cu 40,8 acte de violenţă pe oră), în timp ce TVR 1 este cel mai puţin violent post TV (14,8 acte de violenţă pe oră). Violenţa fizică, promovată de posturile de desene animate Potrivit studiului CNA, posturile de desene animate difuzează mai multă violenţă decât restul canalelor de televiziune. Astfel, canalele de desene animate difuzează, în medie, 20 de acte de violenţă pe ora de emisie, faţă de 14 prezenţe la posturile generaliste şi cele informative. Cartoon Network este „campion“ la difuzarea emisiunilor cu conţinut violent, în rândul posturilor de desene animate, cu 27 de acte violente pe oră, urmat de Jetix (22) şi Minimax (13). Actele de violenţă prezentate de cele trei canale diferă nu doar sub aspectul frecvenţei lor, ci şi sub aspectul duratei. Astfel, Cartoon Network este cel mai violent canal, nu doar prin frecvenţa actelor de violenţă, ci şi prin durata acestora (atât în ceea ce priveşte durata medie a unui act, de 18 secunde, cât şi în ceea ce priveşte cel mai lung act de violenţă), în timp ce MM rămâne cel mai puţin violent sub ambele aspecte, se mai arată în studiu. Dacă la Minimax s-au difuzat, în intervalul monitorizat, 22 de emisiuni nonviolente, la celelalte două, Jetix şi Cartoon Network, n-a fost găsit nici un program fără cel puţin un act de violenţă. În plus, pe Cartoon Network nu intră nici un promo care să nu fie violent. Violenţa psihologică, la fel de periculoasă ca şi cea fizică În ceea ce priveşte „distribuirea“ la nivelul fiecărui canal de televiziune pentru copii a tipurilor de violenţe, studiul CNA prezintă pe Cartoon Network şi Jetix cu un profil aproape identic, ponderea fiecărui tip de violenţă fiind aproape aceeaşi, cu aproape 60% violenţă fizică, urmată de cea verbală, psihologică şi economică. Minimax, din contră, se dovedeşte a fi un canal pe care violenţa este mai degrabă verbală, mai exact pe Minimax, mai mult decât pe Cartoon sau pe Jetix, doar se ţipă sau se ceartă fără însă ca aceasta să fie însoţită concomitent de un act de violenţă fizică. Mai remarcăm faptul că deşi nu apare violenţă fizică, totuşi presiune psihologică există (16,4% dintre acte sunt de tip psihologic). Sub aspectul duratei, cele mai lungi acte de violenţă sunt cele de tip psihologic şi social, urmate de violenţa fizică (cu durată medie, per canal mediu de desene animate, de 16 secunde), de violenţa economică şi de cea verbală. Violenţa fizică de pe Cartoon este de aproape două ori mai lungă decât pe Jetix sau pe Minimax, la fel întâmplându-se cu violenţa psihologică, de mai bine de două ori mai lungă decât pe Minimax. Autorii analizei ţin să precizeze că există studii care arată că cel mai nociv tip de violenţă asupra copiilor îl reprezintă violenţa psihologică, şi la acest capitol Cartoon Network fiind campion. În ceea ce priveşte actele de violenţă fizică, acestea iau preponderent forma bătăii, cu 29%, urmat de agresare, ciocnire cu 21%. Se impune intrarea pe piaţă a unui canal românesc de desene animate Referitor la publicitatea pentru copii, aceasta nu este violentă pe nici unul dintre posturile de desene animate menţionate. Răsvan Popescu a ţinut să sublinieze faptul că posturile de desene animate care emit în România nu intră sub incidenţa legislaţiei audiovizuale locale, fiind licenţiate în alte ţări. Deşi au fost sesizate în nenumărate rânduri, rezultatele nu au fost cele scontate, astfel că CNA a anunţat că va continua să atenţioneze posturile în cauză, mergând până la sesizarea Comisiei Europene. „Ar fi bine dacă am avea un canal de desene animate de la noi, dar nu a venit nimeni cu propunerea până acum“, a comentat Popescu. Studiul „Măsurarea gradului de violenţă prezent în programele audiovizualului românesc“ a fost realizat în perioada 13-19 octombrie 2008, de o echipă de cercetători de la Centrul de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare (CSMNTC), coordonată de profesorul Ioan Drăgan, directorul Centrului, şi poate fi consultat şi pe pagina de internet a CNA.