Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Criza cipurilor îngheață industria auto în toată lumea
Producătorii de mașini din întreaga lume, printre care Ford, Renault, Volkswagen AG, Nissan Motor, Honda Motor, General Motors, Subaru Corp, Toyota Motor Corp şi Fiat Chrysler, închid, unul câte unul, liniile de asamblare pe fondul lipsei acute de cipuri pentru industria auto.
La începutul lunii februarie, din cauza deficitului de conductori, Renault a suspendat producţia la trei uzine, din Franţa, Maroc şi România. Din același motiv, Ford Craiova a oprit activitatea în perioada 26 februarie - 10 martie.
Cipurile sau semiconductorii sunt componente esențiale pentru diferite sisteme ale automobilelor, de la controlul navigaţiei şi până la sistemul de asistenţă a şoferului. În medie, un autoturism utilizează între 50 şi 150 de cipuri, produse în principal în Taiwan și China.
Pandemia de COVID-19 a dus la creşterea cererii de cipuri utilizate în echipamente electronice precum laptopuri şi telefoane, astfel că producătorii nu mai fac faţă comenzilor.
„Problema semiconductorilor este una extrem de serioasă, deoarece întreaga industrie este afectată de cererea masivă de echipamente electronice şi a revenirii mai rapide a sectorului auto”, a explicat Oliver Blume, directorul general Porsche.
Se estimează că lipsa cipurilor va aduce industriei auto pierderi de 61 miliarde de dolari în acest an, iar producţia a aproximativ 1 milion de vehicule va fi întârziată în primul trimestru.
Potrivit Bloomberg, UE ar putea mobiliza investiții de circa 50 miliarde de euro pentru a produce semiconductori și a reduce, astfel, dependenţa de cipurile asiatice. În prezent, ponderea UE din piaţa globală de semiconductori, evaluată la 440 miliarde de euro, este de aproximativ 10%. (C. Z.)