Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Criza economică îi scoate pe români din mall-uri

Criza economică îi scoate pe români din mall-uri

Data: 13 Noiembrie 2008

▲ Potrivit unui sondaj lansat recent pe piaţă, cel mai mult va avea de suferit retailul de îmbrăcăminte, întrucât 49% dintre consumatorii la nivel global şi 56% dintre români vor cheltui mai puţin pe haine noi ▲ Românii se află încă pe valul expansiunii economice din ultima vreme şi, cel puţin deocamdată, nu au simţit nevoia să îşi ajusteze stilul de viaţă sau nivelul de consum în vreun fel, dar în perioada următoare se vor resimţi din plin efectele crizei ▲

Peste jumătate dintre consumatorii români vor cheltui mai puţini bani pe haine noi şi vor amâna modernizarea tehnologiei, din dorinţa de a economisi bani în perioada crizei, potrivit Sondajului Global de Evaluare a Încrederii Consumatorilor. Conform sondajului Nielsen, retailul de îmbrăcăminte ar putea fi cel mai afectat ca urmare a crizei, întrucât 49% dintre consumatorii la nivel global şi 56% dintre români vor cheltui mai puţin pe haine noi. De asemenea, sectorul de tehnologie personală ar putea înregistra scăderi pentru că 40% dintre consumatorii din întreaga lume se gândesc să amâne modernizarea tehnologică (mobil, laptop) din dorinţa de a economisi, în timp ce în România mai mult de jumătate fac acest lucru (55%). În plus, milioane de consumatori din ţările cu cel mai rapid ritm de dezvoltare consideră că recesiunea va lua sfârşit în mai puţin de un an, conform sondajului Nielsen Global Consumer Confidence (Sondajul Global de Evaluare a Încrederii Consumatorilor), în care au fost intervievaţi 26.202 consumatori din 52 de ţări, în plină criză financiară globală, în luna octombrie 2008. Astfel, 51% dintre indieni, 45% dintre vietnamezi şi aproximativ unul din trei chinezi şi ruşi se aşteaptă ca recesiunea globală să ia sfârşit în următoarele 12 luni, arată sondajul Nilesen.

Un consumator din doi va reduce bugetul

În economiile emergente, precum China, Vietnam, dar şi România şi Bulgaria, mai multe categorii de produse şi servicii continuă să îşi menţină creşterea de două cifre, consumul nefiind afectat în aceeaşi măsură ca în economiile occidentale. Totuşi, sumele cheltuite cu ocazia sărbătorilor de iarnă vor fi reduse în ţările occidentale, dar consumatorii speră că lucrurile se vor îndrepta până la sfârşitul lui 2009. „Românii se află încă pe valul expansiunii economice din ultima vreme şi, cel puţin deocamdată, nu au simţit nevoia să îşi ajusteze stilul de viaţă sau nivelul de consum în vreun fel“, a declarat country manager Nielsen România, Emanuel Sanda. Dacă în Statele Unite unul din şase consumatori se aşteaptă ca recesiunea să ia sfârşit în următoarele 12 luni, în România, percepţia este uşor atenuată, cu 2 din 5 români (40%) considerând că ţara se află în recesiune. Conform Nielsen, la nivel global, un consumator din doi va reduce bugetul alocat hainelor noi şi va încerca să economisească la facturile de gaz şi electricitate. 47% vor reduce distracţiile în oraş, în timp ce unul din trei consumatori va opta pentru produse alimentare mai ieftine. Dintre consumatorii din Statele Unite, 67% au afirmat că vor încerca să economisească la capitolul gaz şi electricitate, în timp ce peste 50% reduc bugetul pentru divertismentul şi mesele în oraş, cheltuind mai puţin pe haine noi şi folosind maşina mai rar. O altă cercetare Nielsen, de exemplu, a scos la iveală faptul că francezii îşi vor reduce consumul de carne şi vin în 2008 - elemente principale ale bucătăriei franţuzeşti -, în timp ce 37% intenţionează să reducă divertismentul în casă, o componentă importantă a stilului de viaţă francez. Conform unui sondaj recent, un francez din patru (25%) declară că rămâne fără bani după efectuarea cheltuielilor de bază, faţă de unul din şase (17%) în mai 2008.

În România situaţia este puţin diferită, deşi nu foarte bună, cu doar 30% dintre români considerând că îşi pot cumpăra tot ce au nevoie sau ce îşi doresc.

Americanii, printre cei mai afectaţi

Unul din patru consumatori din Statele Unite (24%) declară că rămâne fără bani după efectuarea cheltuielilor de bază, precum şi 28% dintre portughezi şi 20% dintre austrieci şi belgieni. 70% dintre austrieci au spus că se vor orienta spre mărci mai ieftine de produse alimentare, ca modalitate principală de a economisi (în timp ce doar 16% dintre români vor alege aceeaşi metodă), iar 53% (şi 54% dintre nemţi) vor reduce bugetul pentru achiziţia de haine noi.

La nivel global, doi din trei consumatori (68%) şi-au descris situaţia financiară personală ca fiind „nu foarte bună/rea“, ceea ce înseamnă că extravaganţele nu intră în plan pentru viitorul apropiat.

În România, deşi 7 din 10 consumatori (70%) împărtăşesc aceeaşi idee, totuşi 57% au o percepţie „bună/foarte bună“ asupra finanţelor pentru următoarele 12 luni. Potrivit lui Sanda, chiar şi în perioadele de încetinire economică există oportunităţi pentru specialiştii în marketing.