Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
"Cumpără informat", eticheta digitală pe mobil
Consumatorii pot scana, cu ajutorul unei aplicaţii ce poate fi descărcată pe telefonul mobil, etichetele produselor din magazine, aflând detalii de la producător despre produs, compoziţie, conţinut energetic, grăsimi, alergeni etc. Cetăţenii sunt sfătuiţi să cumpere doar din locuri autorizate, să se informeze şi să păstreze bonul fiscal deoarece numai aşa pot face sesizări şi, ulterior, pot fi despăgubiţi dacă produsul nu corespunde caracteristicilor de pe etichetă.
Asociația profesională de standardizare GS1 România, în parteneriat cu Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri, a lansat luni, 28 septembrie, agregatorul naţional de date de încredere despre produse ”Cumpără Informat”, ce cuprinde catalogul naţional şi aplicaţia ”Cumpără informat”. Aplicaţia permite cumpărătorului ca, prin scanarea codului de bare, să primească informaţii electronice despre produse, direct de la producător: compoziţie, conţinut energetic, grăsimi, alergeni etc. Aplicaţia se descarcă gratuit, iar în acest moment este disponibilă doar pentru telefoanele smart cu platformă software Android. În prezent, în România există 23 de milioane de SIM-uri active. Totuşi, la acest moment baza de date nu este completată, astfel că serviciul nu este funcţional pentru toate produsele.
Catalogul naţional ”Cumpără Informat” este creat prin contribuţia membrilor GS1, un grup de producători, distribuitori, importatori, titulari de marcă, şi se constituie într-o bază de date cu informaţii structurate despre produsele oferite la vânzarea cu amănuntul către consumatorii români, garantate de proprietarul de marcă. Informaţiile de pe eticheta digitală sunt furnizate de producător printr-o declaraţie pe proprie răspundere. ”Plecăm de la ideea că toţi suntem consumatori şi mediul de afaceri trebuie să respecte această calitate a noastră. Stilul de viaţă s-a schimbat, este mult mai alert, nu mai avem timp sa stăm în faţa rafturilor cu produse să facem comparaţii ale etichetelor. Eticheta digitală este un lucru important, suntem mai bine informaţi, iar noi, ca organ de control, putem să ne desfăşurăm mai bine activitatea. Dacă se introduc date false pe eticheta digitală amenda este la fel ca şi pentru cea clasică, considerându-se practică înşelătoare”, a arătat domnul Marius Dunca, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Prezent la evenimentul de lansare, reprezentantul Ministerului Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri, domnul Ovidiu Horaţiu Voinea, a apreciat că prin intermediul acestui instrument va creşte încrederea consumatorului în produsele de pe piaţă, „creându-se astfel o siguranţă sporită în domeniul de trasabilitate a produsului”.
În prezent, la nivel mondial, există 19 de astfel de baze de date de încredere, digitale, despre produse, cea mai dezvoltată fiind, conform GS1 România, cea japoneză. În UE, astfel de agregatori funcţionează în ţări precum Franţa, Italia şi Germania.
Consumatorii, îndemnaţi să păstreze bonul fiscal
Cetăţenii sunt sfătuiţi să cumpere doar din locuri autorizate, să se informeze bine şi să păstreze bonul fiscal deoarece numai aşa pot face sesizări şi, ulterior, pot fi despăgubiţi dacă produsul nu corespunde caracteristicilor de pe etichetă. „Românii trebuie să citească cu atenţie eticheta, dar pentru a se asigura că nu este un produs contrafăcut nu este suficient. Dacă un produs al unui brand de top are un preţ mic este un alt semn că ar putea fi contrafăcut. Dacă facem cumpărături din mediul online trebuie să citim cu atenţie şi comentariile”, a spus domnul Marius Dunca.