Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Curse speciale pentru românii blocați în aeroporturi
Circa 3.000 de români, potrivit Guvernului, au rămas blocaţi marți pe aeroporturile din țară și din străinătate, în urma suspendării neanunțate a zborurilor de către compania Blue Air. Cei care solicită ajutor la secţiile consulare ale ambasadelor României sau la numărul de telefon +40751084537, pus la dispoziție de Ministerul Afacerilor Externe, vor fi repatriați cu aeronave Tarom, care își va suplimenta capacitatea de operare şi va introduce curse speciale în această perioadă.
Situația de criză a apărut marți, când Blue Air, companie aeriană low-cost românească, aflată în dificultate financiară, a decis suspendarea tuturor curselor programate în perioada 6-12 septembrie. Operatorul aerian a motivat anularea zborurilor dând vina pe poprirea impusă tuturor conturilor sale de către Ministerul Mediului, către care are obligații fiscale de peste 28,7 milioane de lei, care a pus Blue Air în imposibilitatea asigurării costurilor necesare zborurilor zilnice.
„Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declaraţiile publice şi instigările directe de «a nu mai cumpăra bilete Blue Air» propagate în spaţiul public de către (…) preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor”, susţine compania aeriană.
Oprirea zborurilor Blue Air a dus la mobilizarea atât a autorităților, cât și a operatorilor din turism, ai căror turiști au bilete la compania aeriană menționată. Potrivit lui Alin Burcea, prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), turiştilor li se vor asigura zboruri, chiar dacă este vorba de alternative mai scumpe.
„Într-un fel sau altul, o să aducem toţi oamenii, nu îi lăsăm acolo. Vom găsi o soluţie, mai scump, aia e”, a spus Burcea, citat de Agerpres.
El a precizat că, în anumite cazuri, agenţiile au luat decizia de a caza la destinaţie turiştii care trebuiau să se întoarcă marţi în ţară, urmând să găsească ulterior o soluţie pentru repatrierea lor.
Potrivit acestuia, este greu de crezut că Blue Air va reuşi să se redreseze din punct de vedere financiar.
„Pentru mine este evident că şansele ca Blue Air să se ridice sunt de 90% nu. Pentru că la ei este o problemă sistemică, nu este urmare a faptului că Ministerul Mediului le-a blocat banii acum pe certificatele verzi. La ei problemele financiare sunt vechi, nu sunt de azi, de ieri, şi se pare că au ajuns la fundul sacului. Paradoxul este că toate cursele sunt pline, dar compania se apropie de faliment. Pe de altă parte, din punctul meu de vedere, statul român nu s-a preocupat absolut în nici un fel ca situaţia lor să fie una stabilă”, crede Burcea.
Reprezentantul ANAT a criticat, totodată, faptul că statul nu a reglementat încă situaţia companiilor de turism, care ar trebui să fie asigurate printr-un fond de garantare în caz de insolvenţă sau faliment. (C. Z.)