Românii care vor să cumpere o locuinţă în această perioadă trebuie să plătească, în medie, cu 14% mai mult decât cei care au făcut acest pas la finele lui 2023, reiese dintr-o analiză de specialitate.
Din 2008, noi reguli europene privind publicitatea la televizor
▲ Statele membre vor trebui să aplice noile reguli în materie de publicitate audiovizuală cel târziu până la sfârşitul anului 2009 ▲ Potrivit noilor reguli, publicitatea nu va depăşi 12 minute în fiecare oră ▲ Reclamele nu trebuie să încurajeze consumarea de către minori a alimentelor de tip „fast food“, dat fiind gradul ridicat de obezitate în rândul copiilor ▲ Reclamele care fac referire la tutun sunt în continuare interzise, iar spoturile publicitare sunt interzise în timpul serviciilor religioase ▲
O directivă nouă pe domeniul Serviciilor Audiovizuale ar urma să fie publicată în „Jurnalul Oficial“ al Uniunii Europene la sfârşitul acestui an, reguli referitoare la programele publicitare ale televiziunilor urmând să intre în vigoare la începutul lui 2008. „În viitor, serviciile audiovizuale vor fi considerate ca bunuri economice şi culturale, graţie acestei directive. Pluralismul mediei şi diversitatea culturală sunt garantate, la fel posibilitatea dezvoltării unor noi modele economice“, a afirmat raportorul Ruth Hieronymi. Ultima directivă europeană, denumită „Televiziune fără frontiere“, datează din anul 1997. Noua legislaţie vizează în special „adaptarea la noile evoluţii ale tehnologiei şi publicităţii audiovizuale“, regulile fiind aplicabile programelor audiovizuale în „web-streaming“, dar nu şi site-urilor internet private. Vor exista, de asemenea, reguli minime care se vor aplica, la cerere, serviciilor de televiziune (de exemplu pentru protejarea minorilor). Pauze publicitare la fiecare jumătate de oră Parlamentul European a dezbătut şi a votat textul directivei, rezultatul urmând să fie publicat în „Jurnalul Oficial“ până la sfârşitul anului 2007, anunţă EuObserver.com. Statele membre vor trebui să aplice noile reguli în cel mult doi ani din momentul intrării în vigoare, adică sfârşitul anului 2009. Potrivit noilor reguli, publicitatea nu va depăşi 12 minute în fiecare oră, iar întreruperile vor avea loc o dată la 30 de minute pentru programele de ştiri şi filme. Programele pentru copii pot fi întrerupte la fiecare 30 de minute, regulă aplicabilă pentru programele mai lungi de 30 de minute. Oficialii europeni s-au gândit şi la impactul reclamelor publicitare asupra psihicului copiilor, acestea trebuie astfel concepute încât „să nu încurajeze direct copii să-şi convingă părinţii să le cumpere produsele din reclame. Mai mult, ţinând cont de gradul de obezitate în rândul copiilor din Europa, EuObserver subliniază voinţa aleşilor europeni de a nu se face referire la produse legate de alimentaţie în cadrul reclamelor, dorindu-se diminuarea produselor de tip junk-food. Reclamele la tutun, interzise în continuare Aceeaşi directivă impune anumite standarde, reclamele TV vor fi astfel concepute încât să nu agreseze şi să „nu conţină termeni de discriminare prin rasă, gen, naţionalitate, dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală şi nu vor afecta demnitatea umană“. Vor fi interzise toate comunicaţiile audiovizuale destinate comercializării ţigărilor şi a altor produse pe bază de tutun, iar spoturile nu vor viza comercializarea de băuturi alcoolice către minori şi „nu încurajează consumul excesiv al băuturilor respective“. Alte reclame interzise vor fi cele destinate comercializării produselor medicamentoase şi tratamentelor disponibile numai pe bază de reţetă. Fără reclame în timpul serviciilor religioase Directiva „Televiziune fără frontiere“ prevede anumite reguli şi restricţii şi pentru publicitatea prin poziţionare, întrucât în prezent ea este autorizată în unele ţări şi interzisă în altele. „Publicitatea prin poziţionare nu poate fi inclusă în programele pentru copii, iar telespectatorii trebuie să fie informaţi de existenţa sa în cadrul programelor, la începutul şi sfârşitul lor, precum şi la sfârşitul pauzelor publicitare“. Publicitatea prin poziţionarea produsului este frecvent folosită în industria cinematografică din Statele Unite, întrucât numeroase filme obţin finanţare în schimbul unei imagini sau a unui dialog cu privire la produsul în cauză. Astfel, transmisia filmelor realizate pentru televiziune (cu excepţia comediilor de situaţie, serialelor şi documentarelor), a operelor cinematografice şi a programelor de ştiri poate fi întreruptă de publicitate televizată şi/sau de teleshopping o singură dată la interval de cel puţin 30 de minute. De asemenea, nu este permisă inserarea de publicitate televizată sau de teleshopping în timpul serviciilor religioase. ▲ 1923, anul începuturilor în televiziune Începuturile televiziunii datează din 1923, când americanul Philo Taylor Farnsworth (foto) inventează iconograful, un dispozitiv pentru captarea imaginii şi conversia acesteia în semnal electric. În septembrie 1927 a fost realizată prima demonstraţie a unei transmisii de televiziune, iar prestigioasa BBC începe difuzarea unui program de televiziune în mod regulat începând cu anul 1930. Şase ani mai târziu, în întreaga lume existau 200 de televizoare. În anul 1956 se introduce un sistem bazat pe bandă magnetică pentru a putea difuza emisiuni înregistrate şi tot de atunci datează prima telecomandă pentru televizor. În Statele Unite ale Americii, începând cu anul 1965, transmisiile de televiziune prindeau „culoare“. Evoluţia radioului şi a televiziunii au ţinut cont în special de progresele ştiinţifice, de aspectele economice globale, de piaţa concurenţială, dar şi de contextul presei în anumite momente istorice. ▲ Europenii petrec în fiecare zi 2 ore în faţa televizorului Publicitatea a devenit principala sursă de venit în cazul televiziunilor private, potrivit unui sondaj european. Astfel, publicitatea reprezintă 28% din venitul canalelor publice de televiziune şi 90% din al instituţiilor private. Potrivit aceluiaşi studiu, europenii petrec zilnic 2 ore în faţa televizorului, în timp ce americanii petrec de două ori mai mult, de-a lungul unei vieţi urmărind peste 2 milioane de reclame TV. Dacă până nu de mult publicitatea se desfăşura doar între două emisiuni, la ora actuală publicitatea apare în timpul emisiunii în momentele cheie, de suspans, pentru a determina telespectatorul să urmărească şi pauza publicitară.