Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Actualitate socială Documente necesare pentru ajutorul de deces

Documente necesare pentru ajutorul de deces

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 26 Feb, 2019

Ajutor de deces, care este acum de 4.162 lei, pentru pensionari, va creşte cu o mie de lei după ce legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2019 va intra în vigoare. Ajutorul se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, printre documentele necesare care trebuie depuse la dosar se numără certificatul de deces şi chitanţele care să facă dovada cheltuielilor de înmormântare.

Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) achita, până anul trecut, un ajutor de deces doar în cazul decesului pensionarilor, al soţului sau soţiei unui pensionar, însă, odată cu trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat, ajutorul de deces se achită tot de către această instituţie şi în cazul salariaţilor. Ajutorul se acordă unei singure persoane care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau oricare persoană „care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus”, potrivit precizărilor CNPP.

Totodată, legislaţia prevede că asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului. Membrul de familie al asiguratului sau al pensionarului pentru care se pot depune actele pentru obţinerea ajutorului de deces poate fi soţul/soţia; copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani; părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi. „În situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia”, potrivit CNPP.

Cuantumul ajutorului de deces este de 4.162 de lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului şi de 2.081 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, aceste sume fiind valabile până la aprobarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2019. După publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, cuantumul va creşte la 5.163 de lei, respectiv 2.582 lei, „întrucât ajutorul nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut”.

Sumele se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia, respectiv instituţia care ges­tionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Obţinerea ajutorului de deces se face în baza unui dosar care va cuprinde cererea tip, certificatul de deces (original şi copie), actul de identitate al solicitantului (original şi copie), acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie), dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie) - chitanţe, o copie după cuponul de pensie al decedatului. În cazul asiguratului, este necesară adeverința eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL.

De asemenea, CNPP va achita moştenitorilor (soţul supravieţuitor, copiilor, părinţilor, moştenitorilor legali sau testamentari) sumele rămase neîncasate din luna decesului pensionarului.