Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Drepturile consumatorilor de teleshopping

Drepturile consumatorilor de teleshopping

Data: 07 Iunie 2008

▲ Televiziunile sunt invadate de emisiuni de tip teleshopping, în cadrul cărora sunt prezentate cât mai atrăgător, din punctul de vedere al performanţei, anumite produse de larg consum ▲ Sub forma unor chilipiruri dincolo de ecran, bunurile ajung să coste foarte mult atunci când ajung la uşa casei, întrucât sunt însoţite atât de taxe poştale, cât şi de alte taxe şi impozite, ce ridică în mod considerabil preţul produsului cumpărat ▲ Astfel de tranzacţii făcute prin telefon sunt supuse normelor în vigoare, oferind consumatorului anumite drepturi care nu sunt, însă, de cele mai multe ori, cunoscute ▲

Fie din lipsă de timp, fie că produsele prezentate nu se găsesc pe piaţă sau chiar datorită modului în care sunt prezentate, românii preferă tot mai mult să-şi facă cumpărăturile stând confortabil în fotoliul din faţa televizorului sau calculatorului. În emisiunile de tip teleshopping, sunt prezentate produse de larg consum într-un mod cât mai atractiv, determinându-i pe consumatori să achiziţioneze bunurile. Potrivit normelor în vigoare, aceştia au anumite drepturi în momentul în care achiziţionează bunuri prin intermediul vânzării la distanţă. Acest tip de vânzare se încadrează în comerţul bunurilor şi serviciilor către un consumator folosind materiale, cataloage, scrisori, telefon, fax, e-mail, internet, radio şi televiziune.

Ca de altfel în majoritatea tranzacţiilor, şi în cazul unei vânzări la distanţă se încheie un contract, înainte de încheierea contractului furnizorul având obligaţia să ofere din timp informaţii corecte şi complete consumatorului cu privire la:

- Identitatea furnizorului şi, în cazul contractelor ce necesită plata în avans, adresa şi detaliile lui de contact, telefon/fax, e-mail şi codul de înregistrare;

- Principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor;

- Preţul bunurilor sau serviciilor, care include toate taxele;

- Costurile de livrare, unde este cazul;

- Aranjamentele de plată, livrare sau de performanţă;

- Existenţa dreptului de anulare din partea consumatorului;

- Costul folosirii mijloacelor de comunicare la distanţă, unde se calculează diferit;

- Durata minimă a contractului ce trebuie să fie realizat permanent sau în mod repetat;

- Termenul limită pentru realizarea sarcinilor stipulate în contract.

- Perioada pentru care oferta sau preţul rămân valabile;

Consumatorul poate anula un contract de cumpărare la distanţă

Consumatorul trebuie să primească o confirmare scrisă sau de altă natură, durabilă în timpul desfăşurării contractului care să stabilească informaţiile specifice ce acoperă reclamaţiile şi garanţiile. Mai mult, consumatorul are dreptul să se retragă dintr-un contract la distanţă în termen de 10 zile lucrătoare, fără penalitate sau fără să ofere vreun motiv. Consumatorul are, de asemenea, dreptul să se retragă din contractul la distanţă în 90 de zile lucrătoare în cazul în care furnizorul nu a transmis consumatorului informaţia solicitată. Potrivit legii, în situaţia în care consumatorul utilizează dreptul de retragere, furnizorul este obligat să ramburseze sumele plătite de consumator în timp de 30 de zile. În acest caz, consumatorului îi revine sarcina de a plăti costul direct al returnării bunurilor.

Există situaţii când însă consumatorul nu poate anula un astfel de contract:

- Pentru furnizarea de bunuri făcute la comandă pe specificaţiile emise de consumator sau care sunt în mod clar personalizate şi pentru alte bunuri perisabile;

- Pentru furnizarea de înregistrări audio sau video sau software pentru calculator, ce au fost desigilate de către consumatori;

- Pentru furnizarea de servicii dacă activitatea a demarat cu acordul consumatorului şi pentru furnizarea de bunuri sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe piaţa financiară;

- Pentru livrarea de ziare, reviste şi periodice;

- Pentru jocuri sau servicii de loterie.

Comanda trebuie să vină în maximum 30 de zile

În actele normative aflate în vigoare în acest moment sunt specificate perioada de executare a comenzilor de către un furnizor. Astfel, în cazul în care nu se convine în mod diferit, furnizorul trebuie să execute comanda în timp de maximum 30 de zile, de după ziua în care consumatorul a înaintat comanda sa, furnizorului. De asemenea, dacă furnizorul nu reuşeşte să desfăşoare responsabilităţile sale din contract, pe motivul că bunurile sau serviciile comandate nu sunt disponibile, cumpărătorul trebuie înştiinţat privind această situaţie şi trebuie să obţină o rambursare a sumelor pe care le-a plătit în timpul perioadei de 30 de zile. Consumatorul nu este responsabil pentru plata livrărilor pentru care nu a făcut o comandă în prealabil. (sursa: ANPC)

Recomandări pentru cumpărături on-line

- Atenţie cui oferiţi detaliile cardului de credit sau de debit pe internet. Verificaţi întotdeauna dacă respectiva companie apare înregistrată la Registrul Comerţului sau Ministerul Finanţelor.

- Încercaţi să cumpăraţi de la companii cunoscute, cu care aţi mai avut contacte comerciale înainte sau de la cele care v-au fost recomandate.

- Încercaţi să obţineţi o adresă şi un număr de telefon ale companiei, nu doar adresa lor de e-mail.

- Expedierea bunurilor din străinătate necesită un timp mai îndelungat până la momentul livrării. Verificaţi cât timp durează şi, dacă este important, stabiliţi o dată limită de livrare până la care să primiţi bunurile.

- Ca pentru oricare alt gen de achiziţii, verificaţi şi în alte locuri ofertele şi preţurile.

- Fiţi atenţi la taxele poştale şi la alte costuri ascunse, cum ar fi alte taxe şi impozite ce trebuie plătite, în special dacă bunurile sunt trimise din străinătate.

- Privind achiziţionarea de produse din afară ţării, reţineţi că, dacă aveţi probleme precum bunuri ce prezintă defecte sau probleme cu livrarea, s-ar putea să fie foarte dificil să vă asiguraţi că reclamaţia dumneavoastră a fost luată în considerare. Contractul dumneavoastră va fi în ţara unde se află agentul economic şi nu este foarte practic să acţionezi pe cineva în justiţie, în afara ţării.

- Verificaţi politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu va plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit. Din nou, dacă bunurile vin din străinătate, s-ar putea ca taxa de returnare prin poştă să fie destul de mare.

- Din acest motiv, achiziţionaţi produse foarte scumpe de la companiile din afara României, doar dacă le cunoaşteţi bine.

- Cel mai important, listaţi comanda dumneavoastră şi păstraţi clauzele şi condiţiile ce apar pe website, în eventualitatea unor probleme ulterioare.