Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Drepturile cumpărătorilor de autoturisme

Drepturile cumpărătorilor de autoturisme

Data: 20 Mai 2008

▲ Achiziţiile importante, de folosinţă îndelungată, cum ar fi autoturismele, necesită o informare laborioasă şi o implicare deosebită din partea cumpărătorului ▲ Informaţiile referitoare la termenul de garanţie,la piesele de schimb şi la componentele auto, dar şi raportul între calitate şi preţ sunt esenţiale înainte de achiziţia unui astfel de produs ▲ În cazul autoturismelor second-hand, cumpărate din târgul de maşini, situaţia poate fi diferită din punctul de vedere al termenului de garanţie ▲ Dacă autoturismul second-hand este achiziţionat de la un agent economic autorizat, legea îl obligă să ofere şi un termen de garanţie ▲

Produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi autoturismele, reprezintă, de cele mai multe ori, achiziţii importante, consumatorul plecând de la ideea că respectivul produs trebuie să reziste un timp îndelungat. Tocmai din acest considerent, achiziţia de autoturisme presupune o implicare deosebită din partea consumatorului.

În cazul oricărui produs, cumpărătorul trebuie să ţină seama de o serie de factori importanţi pe care îi va include în întregul proces de luare a unei decizii, în momentul achiziţiei, cum ar fi evoluţia rapidă a echipamentelor de înaltă tehnologie. Cel mai important moment când cumpărătorul trebuie să fie extrem de precaut, îl reprezintă momentul în care dealerul face raportul între preţ şi calitate. Este de preferat ca, după informaţiile şi sfaturile obţinute de la vânzător, să fie consultată şi părerea unei persoane cunoscătoare în domeniu, de exemplu, un mecanic auto cu experienţă. Potrivit legii, agentul economic este obligat să demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpărării, modul de utilizare şi de întreţinere ale produselor. Şi în cazul autoturismelor second-hand este preferată achiziţia de la un agent autorizat, pentru a beneficia de termenul de garanţie stipulat în lege.

Reclama poate fi înşelătoare

De cele mai multe ori, pentru a atrage o clientelă bogată, agenţii economici recurg la tot felul de tertipuri şi strategii de marketing. Reclama poate fi înşelătoare, iar ambalajul atrăgător poate să nu conţină, întotdeauna, un produs pe măsură. Acest lucru poate reprezenta „publicitate înşelătoare“, potrivit Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, în care se precizează că „publicitatea înşelătoare este orice publicitate care, în orice fel, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare orice persoană căreia îi este adresată sau care ia contact cu aceasta şi care îi poate afecta comportamentul economic, lezându-i interesul de consumator“. Sub incidenţa acestui articol, intră şi reclamele la autoturisme care nu corespund cu datele tehnice ale vehiculului. Astfel, în cazul în care produsul nu este pe măsura reclamei, agentul economic poate fi amendat pentru publicitate înşelătoare.

Minimum 18 luni garanţie, pentru o maşină nouă

Ca în cazul oricărui produs de folosinţă îndelungată, şi în cazul achiziţionării de autoturisme, vânzătorul trebuie să pună la dispoziţia cumpărătorului următoarele acte:

- document de vânzare (dacă nu îl primiţi de la vânzător, trebuie să-l solicitaţi). Documentele de vânzare sunt reprezentate prin factură sau chitanţă fiscală, însoţite de bon de casă, pe care vor fi trecute data cumpărării, denumirea agentului economic, denumirea produsului, valoarea, precum şi garanţia şi condiţiile de garanţie, conform legislaţiei în vigoare;

- instrucţiuni de folosire şi certificatul de garanţie (în limba română chiar dacă autoturismul este din import);

- solicitaţi vânzătorului să efectueze demonstraţii de funcţionare şi de utilizare a documentelor primite;

- instrucţiunile trebuie să fie clare, iar certificatul de garanţie completat de vânzător la toate rubricile, respectiv: numele şi adresa cumpărătorului, seriile motorului şi caroseriei, tipul şi data fabricaţiei acumulatorului, tipul şi seriile anvelopelor etc.

Potrivit legii, consumatorul are dreptul la schimbarea produsului necorespunzător sau restituirea contravalorii acestuia. Legea prevede un termen de garanţie pentru autovehicule de minimum 18 luni.

Recomandări şi sfaturi practice privind efectuarea prestărilor de service auto

- În cazul efectuării unor remedieri ale deficienţelor apărute în perioada de garanţie a autoturismelor, consumatorii au dreptul să se adreseze unităţilor service de specialitate, evidenţiate în certificatele de garanţie.

- Prestatorul de service auto este obligat să evidenţieze, în cartea de garanţie, intervenţiile efectuate, iar în cazul imobilizării autoturismului, din motive bine intemeiate, respectiv în cazul în care efectuarea reparaţiei a durat o perioadă mai mare sau în cazul lipsei pieselor de schimb, acesta va prelungi perioada de garanţie.

- La efectuarea reviziilor tehnice periodice, evidenţiate în cărţile de garanţie, este indicat ca proprietarul autoturismului (consumatorul), să urmărească efectuarea tuturor operaţiilor indicate de producătorul bunului de folosinţă îndelungată.

- Prestatorii de service vor asigura consumatorilor servicii de întreţinere sau de reparare a autovehiculelor, numai pe bază de contract, care trebuie să cuprindă toate elementele de identificare şi caracterizare necesare derulării corecte a acestei activităţi, cu precizarea duratei de garanţie a reparaţiei respective.

- Prestatorii de servicii sunt obligaţi să acorde şi să înscrie, pe nota de comandă sau pe orice alte acte, termenul de garanţie pentru lucrările de service efectuate asupra produselor de folosinţă îndelungată.

La comercializarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere, producătorul va elibera declaraţia de conformitate (pe baza certificatului de conformitate) şi certificatul de garanţie, iar piesele de schimb certificate trebuie să poată fi identificate în aşa fel încât să fie posibil să se stabilească producătorul, tipul şi denumirea componentei, seria de fabricaţie, marca de omologare/certificare.