Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Educaţie prin şah în şcolile din România
Din anul şcolar 2014-2015, şahul este introdus în programa şcolară ca materie opţională în toate şcolile din România. Aproximativ 500 de şcoli, în special din mediul rural, vor primi table de şah, manuale şi programa primilor doi ani de studiu.
Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi Federaţia Română de Şah (FRS) au încheiat un protocol de colaborare privind introducerea „Educaţiei prin şah“ ca materie opţională în şcolile din România începând cu anul şcolar 2014-2015. Într-o primă fază, programul naţional „Educaţie prin şah în învăţământul preuniversitar“ este introdus în programa şcolară ca materie opţională în 500 de şcoli, cu precădere din mediul rural. „500 de şcoli vor fi dotate cu table de şah, manuale, tot ce este necesar pentru a practica şahul în şcolile din mediul rural. Este un act de normalitate să modernizăm programele şcolare, să introducem în şcoli ceea ce noi credem că poate fi o plăcere pentru copii. Acum nu există un sistem de formare a cadrelor didactice pentru disciplina şah, dar trebuie să începem de undeva. Prin acest acord, jucătorii profesionişti de şah sau legitimaţi, precum şi cadre didactice vor putea să predea şah în şcoli“, a precizat ministrul educaţiei, Remus Pricopie, citat de Agerpres.
Pentru cele 500 de şcoli, federaţia şi Ministerul Educaţiei au pregătit o „trusă“ care va conţine o tabletă demonstrativă, două manuale pentru cei doi ani de studii şi zece seturi de şah pe şcoală. „Ne-am îndreptat mai ales spre mediul rural fiindcă acele şcoli nu sunt foarte bine dotate financiar, aşa că ne-am gândit să ducem câte zece seturi de şah în fiecare şcoală din cele 500. Şahul este un sport care nu necesită o bază materială foarte sofisticată“, a spus preşedintele Federaţiei Române de Şah, Sorin-Avram Iacoban. Documentul parafat la nivelul celor două instituţii precizează că MEN va asigura, prin inspectoratele şcolare şi prin casele corpului didactic, organizarea activităţilor de formare continuă a cadrelor didactice pentru disciplina opţională. La rândul ei, FRS va asigura formatori pentru calificarea cadrelor didactice şi va oferi 500 de truse necesare desfăşurării activităţii în cadrul disciplinei opţionale „Educaţie prin şah“.
Potrivit MEN, o comisie mixtă de monitorizare va urmări implementarea protocolului, a cărui valabilitate este de doi ani, cu posibilitate de prelungire pentru încă alţi doi. La sfârşitul lunii martie a acestui an, ministrul educaţiei a aprobat programa disciplinei opţionale „Educaţie prin şah“, care respectă prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011. Anual, sunt organizate concursuri şcolare în cadrul Olimpiadei naţionale a sportului şcolar (clasele I-XII), cât şi în competiţiile organizate în cadrul campionatelor naţionale şcolare pentru cluburile sportive şi liceele cu program sportiv.
Beneficiile practicării şahului de către copii
În Sinteza de cercetare „Şahul în educaţie“, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), instituţie naţională de cercetare, dezvoltare, inovare şi formare în domeniile educaţiei şi tineretului, conexă Ministerului Educaţiei, se subliniază nenumăratele avantaje, probate ştiinţific, reprezentate de practicarea jocului de şah în rândul copiilor/
elevilor: dezvoltarea abilităţilor de rezolvare a problemelor de matematică, dezvoltarea gândirii cognitive, respectiv creşterea gândirii critice şi a creativităţii, dezvoltă logica şi îmbunătăţeşte memoria, accentuează simţul responsabilităţii şi asumarea consecinţelor, deprinde copiii cu lupta pentru succes, dar şi cu acceptarea înfrângerii etc. (Oana Nistor)