Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
„Europa trebuie să devină mai creativă şi mai inovatoare“
▲ Personalităţi marcante din mai multe domenii au semnat un document denumit „Manifestul pentru creativitate şi inovare în Europa“ prin intermediul căruia trag un semnal de alarmă în ceea ce priveşte importanţa vitală pentru reinventarea educaţiei ▲ „Lumea se mişcă într-un ritm nou. Pentru a avea un rol de prim rang în această lume nouă, Europa trebuie să devină mai creativă şi mai inovatoare“, declară semnatarii manifestului, care încununează realizările Anului european al creativităţii şi inovării 2009 ▲
În cadrul Anului european al creativităţii şi inovării, un grup format din oameni de ştiinţă, artişti, reprezentanţi ai mediului academic şi antreprenori de renume - ambasadorii europeni ai acestui an - au lansat un manifest ambiţios. „Lumea se mişcă într-un ritm nou. Pentru a avea un rol de prim rang în această lume nouă, Europa trebuie să devină mai creativă şi mai inovatoare“, declară membrii grupului, printre care se numără Karlheinz Brandenburg, inventatorul MP3-ului, Erno Rubik, inventatorul cubului Rubik, Jean-Philippe Courtois, preşedintele „Microsoft International“ şi Rita Levi-Montalcini, neurologist, laureat al Premiului Nobel. Pentru a ţine ritmul cu schimbările rapide şi pentru a face faţă unor provocări precum criza economică şi schimbările climatice, trebuie să reinventăm educaţia, sunt de părere semnatarii documentului. Grupul ambasadorilor Anului european al creativităţii şi inovării susţine necesitatea transformării locurilor de muncă în săli de clasă, promovarea inovării şi a gândirii globale, dar şi dezvoltarea unei economii care respectă mediul şi chiar mai mult decât atât. Manifestul indică modalităţi prin care Europa poate deveni forţa motrice a ideilor şi schimbărilor: majorarea investiţiilor, atât publice, cât şi private, în dezvoltarea şi punerea în practică a cunoaşterii. Mai exact, trebuie să cheltuim mai mult în domeniul ştiinţei, tehnologiei şi proiectării. De asemenea, sunt necesare fonduri suplimentare pentru măsuri care să-i ajute pe oameni să ţină pasul cu schimbarea (de exemplu, prin formare profesională şi programe de învăţare de-a lungul vieţii). Grupul subliniază faptul că iniţiativa trebuie răsplătită: „Artiştii, designerii, proiectanţii, oamenii de ştiinţă şi antreprenorii care contribuie cu noi idei ar trebui să fie recompensaţi. Premiile pentru excelenţă ar trebui corelate cu protecţia juridică a drepturilor de proprietate intelectuală şi ar trebui să se ajungă la un echilibru între recompensarea corectă şi încurajarea transferului de cunoştinţe“. Manifestul reprezintă, în mare parte, rezultatul a şase dezbateri desfăşurate anul acesta la Bruxelles, pe teme legate de creativitate şi inovare. În cursul acestei luni, o dezbatere finală urmează să analizeze modul în care industiile creative pot modela economia şi societatea. Comisia Europeană anunţă că această campanie a făcut posibilă desfăşurarea, în diverse locaţii europene, unor evenimente culturale (expoziţii de artă, festivaluri şi nu numai) şi se va finaliza în luna decembrie, printr-o conferinţă organizată la Stockholm. Documentul va ajuta la alcătuirea viziunii Uniunii Europene asupra rolului creativităţii şi inovării şi va contribui la strategia Uniunii pentru deceniul 2010-2020. „Creatorii şi inovatorii, indiferent de domeniu, împărtăşesc o viziune asupra viitorului şi asupra felului în care acesta poate fi făcut să fie mai bun decât trecutul. Europa are nevoie de o astfel de viziune mai mult decât oricând, astăzi, când încercăm să coordonăm eforturile mondiale de ieşire din criză şi de luptă împotriva schimbărilor climatice. Prin urmare, le mulţumesc călduros ambasadorilor pentru Manifestul lor pentru creativitate şi inovare în Europa şi mă voi asigura ca viziunea lor să se regăsească în noua strategie a Comisiei pentru UE 2020“, a declarat preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso.