Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Europenii încep să se zgârcească la cadourile de Crăciun

Europenii încep să se zgârcească la cadourile de Crăciun

Data: 14 Noiembrie 2008

▲ Aproximativ 60% dintre europeni se aşteaptă la un declin economic şi la scăderea puterii de cumpărare în 2009, astfel că 40% dintre ei vor să îşi limiteze cheltuielile de sfârşit de an pentru cadouri, iar jumătate dintre ei îşi vor stabili un buget în acest sens ▲ Consumatorii s-au arătat îngrijoraţi mai ales de scumpirea alimentelor şi a energiei ▲ Studiul privind cheltuielile de sărbători se află la a 11-a ediţie şi a fost realizat în 16 state europene, în Africa de Sud şi Statele Unite ▲ Pentru România, Slovacia şi Ucraina aceasta este prima ediţie ▲

Criza financiară şi economică la nivel mondial a generat, conform aprecierii specialiştilor de la Deloitte, un mediu economic instabil. Concluzia generală este că Europa de Vest este din ce în ce mai axată pe economisire, în timp ce ţările din Europa de Est, inclusiv România, se axează pe cheltuieli, pentru că această regiune nu a resimţit încă din plin impactul crizei internaţionale actuale. Pentru prima dată în istoria acestui studiu, majoritatea europenilor intenţionează să îşi controleze cheltuielile, unul din doi respondenţi urmând să îşi stabilească un buget pentru cumpărăturile de la sfârşitul anului (faţă de un raport de unul din trei, în 2007). Sfârşitul anului este o perioadă-cheie în ceea ce priveşte cumpărăturile, atât pentru consumatori, cât şi pentru retaileri şi producători de profil. Cei din urmă speră la un sezon extrem de profitabil, această perioadă fiind considerată o „a 13-a lună de venituri“. Studiul evidenţiază aşteptările noi ale consumatorilor referitoare atât la retaileri, cât şi la produse şi mărci. Dorinţa fundamentală a consumatorilor de a merge la cumpărături poate fi stimulată de către retaileri, dacă aceştia vor găsi cele mai bune răspunsuri la doleanţele clienţilor.

Românii vor cumpăra cele mai multe cadouri

Aproape jumătate dintre români vor să cumpere mai multe cadouri de sărbători în acest an, deşi un procent similar, respectiv 45%, consideră că situaţia economică se va înrăutăţi în 2009 faţă de acest an, potrivit unui studiu privind cheltuielile de sărbători al firmei de consultanţă Deloitte. „Un procent de 45% dintre români se aşteaptă la o deteriorare economică în 2009. Cu toate acestea, doar o parte dintre ei cred că puterea lor de cumpărare va scădea faţă de anul trecut, chiar dacă simt deja impactul crizei financiare, care, la momentul realizării studiului, era încă la început. Într-un mediu economic sumbru, 45% dintre români vor să îşi majoreze cheltuielile de sărbători“, se arată în studiu.

Cei mai mulţi dintre români vor să primească încălţăminte sau îmbrăcăminte de sărbători (51%), în topul preferinţelor situându-se, de asemenea, cosmeticele şi parfumurile (41%), cărţile (41%), bijuteriile şi ceasurile de mână (35%). În schimb, majoritatea românilor vor cumpăra cosmetice şi parfumuri pentru a le face cadou (54%), urmate la mică distanţă de îmbrăcăminte şi încălţăminte (53%).

Vest-europenii, mult mai cumpătaţi

Dacă în ţările est-europene, la fel ca în România, majoritatea locuitorilor vor să cumpere mai multe cadouri, în Europa Occidentală, cu excepţia Elveţiei, respondenţii se aşteaptă să achiziţioneze mai puţine cadouri decât anul trecut.

În privinţa evoluţiei condiţiilor economice, 45% dintre români se aşteaptă la înrăutăţirea situaţiei economice în 2009, în timp ce o treime se aşteaptă la condiţii mai bune.

Potrivit studiului, ponderea est-europenilor care consideră că anul viitor va aduce o situaţie economică mai dificilă este mai mică decât în cazul Europei de Vest. Doar 10% dintre vest-europeni anticipează creştere economică. „Perspectiva pesimistă observată aproape peste tot este mai pronunţată în Germania, Elveţia, Franţa şi Turcia. În aceste ţări, mai puţin de 16% dintre cei intervievaţi se aşteaptă ca economia să se îmbunătăţească în 2009 şi mai mult de 60% se aşteaptă să se deterioreze. Pierderea încrederii este accentuată mai ales în ţările care, anul trecut, se aflau într-o poziţie economică puternică, în comparaţie cu ţările care începuseră deja să sufere“, se mai arată în studiu.

Mâncarea multă, în topul „preferinţelor“ românilor, de sărbători

Potrivit Deloitte, bugetul mediu alocat de un român pentru cheltuielile de sfârşit de an este de 585 de euro, în uşoară creştere faţă de anul trecut. În funcţie de repartizarea banilor, 290 de euro vor fi cheltuiţi pentru mâncare, suma alocată pentru alimente va fi de 185 de euro, iar pentru socializare, românii vor plăti, în medie, 10 euro.

Bugetul alocat de români pentru sfârşitul anului este similar cu cel din alte ţări europene, cum ar fi Belgia - 597 de euro, Elveţia - 580 de euro, Portugalia - 560 de euro, Rusia - 565, dar mai mare decât în cazul respondenţilor din Cehia - 508 euro, Slovacia - 430 de euro, Turcia - 397 de euro sau Ucraina - 235 de euro.

Cele mai mari sume vor fi cheltuite de irlandezi (1.355 de euro), englezi şi spanioli.

Informaţiile au fost adunate prin Internet, cu ajutorul unui chestionar structurat şi a unui eşantion selectat în baza anumitor criterii. Din România au fost intervievate 618 persoane. Cercetarea a fost realizată în ultima săptămână din septembrie şi prima săptămână din octombrie.