Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Europenii nemulţumiţi pot depune petiţii la SOLVIT

Europenii nemulţumiţi pot depune petiţii la SOLVIT

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 14 Martie 2010

La nivel european există un serviciu gratuit de soluţionare a disputelor şi problemelor cu care se confruntă cetăţenii din spaţiul comunitar. Europenii pot apela la SOLVIT dacă au probleme, între altele, cu obţinerea unui permis de şedere, recunoaşterea calificării profesionale sau înregistrarea unui autovehicul. Reţeaua funcţionează sub coordonarea Comisiei Europene, având centrele locale în toate statele membre ale UE plus Norvegia, Islanda şi Lichtenstein.

Deputaţii europeni au dezbătut săptămâna trecută trei rapoarte care abordează piaţa internă şi protecţia consumatorilor, atrăgând atenţia asupra unor soluţii precum SOLVIT, care ajută cetăţenii europeni fără a se apela la intervenţii şi proceduri legale.

Potrivit unui raport redactat de europarlamentarul român Cristian Buşoi, statele membre ar trebui, cu sprijin de la Comisia Europeană, să amelioreze mecanismele de găsire a soluţiilor care ajută cetăţenii să se folosească de drepturile lor pe piaţa internă.

Potrivit documentului, mulţi europeni nu sunt conştienţi de existenţa acestei reţele, apelând pentru problemele lor la Ombudsmanul European. Raportorul cere sensibilizarea populaţiei la astfel de soluţii şi cere un site comun al instituţiilor europene pentru ajutarea cetăţenilor şi direcţionarea acestora către organul competent în rezolvarea problemelor lor.

Serviciile SOLVIT sunt gratuite

SOLVIT, care funcţionează din iulie 2002, este o reţea de soluţionare a problemelor (precum recunoaşterea diplomelor în alt stat), în cadrul căreia statele membre ale UE (precum şi în Norvegia, Islanda şi Lichtenstein) conlucrează pentru a rezolva, fără utilizarea procedurilor legale, problemele survenite datorită aplicării necorespunzătoare a legislaţiei privind piaţa internă, de către autorităţile publice.

Centrele SOLVIT îşi pot oferi sprijinul în rezolvarea plângerilor provenite atât din partea cetăţenilor, cât şi a întreprinderilor. Serviciile furnizate de către SOLVIT sunt gratuite, Comisia Europeană coordonând reţeaua, a cărei funcţionare este asigurată de către statele membre, Executivul furnizând şi baza de date, iar, după caz, ajută la soluţionarea mai rapidă a problemei. Când se prezintă un caz către SOLVIT, centrul local verifică mai întâi detaliile plângerii pentru a se asigura că este într-adevăr vorba de o aplicare necorespunzătoare a regulilor pieţei interne şi că toată informaţia necesară a fost pusă la dispoziţie.

Centrul SOLVIT responsabil ar trebui să confirme în termen de o săptămână dacă va prelua cazul, termenul limită pentru soluţionare fiind de zece săptămâni.

Dacă se găseşte o soluţie, cetăţeanul va fi informat ce trebuie să facă pentru a beneficia de soluţia propusă.

În unele cazuri, SOLVIT poate lua măsuri pentru a convinge statul membru să renunţe la aplicarea regulilor incorecte, chiar înainte de abrogarea legii în cauză.

Dacă o problemă rămâne nesoluţionată sau dacă se consideră că soluţia propusă nu este acceptabilă, cetăţenii pot acţiona în continuare pe cale juridică apelând la o instanţă naţională sau înaintând o plângere către Comisia Europeană.

Cazurile în care se poate apela la SOLVIT:

- recunoaşterea profesională a calificărilor şi a diplomelor;

- accesul la educaţie;

- permise de şedere;

- drepturile la vot;

- securitatea socială;

- drepturile de ocupare a unui loc de muncă;

- permisele de conducere;

- înregistrarea vehiculelor cu motor;

- controlul de frontieră;

- accesul pe piaţă al produselor;

- accesul pe piaţă al serviciilor;

- stabilirea ca independent;

- achiziţiile publice;

- impozitarea;

- libera circulaţie a capitalurilor şi a plăţilor.

Petiţiile pot fi depuse online, pe adresa web https://webgate.ec.europa.eu/solvit/application/index.cfm?methodâwebform.homeform&languageâro, sau prin poştă sau fax la adresa centrului din România din cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene (Bvd. Aviatorilor nr. 50A Sector 1 Bucureşti 011854, România). Formularul de petiţii se poate descărca de pe internet, la adresa http://ec.europa.eu/solvit/site/submission/by_mail_ro.htm.