Românii care vor să cumpere o locuinţă în această perioadă trebuie să plătească, în medie, cu 14% mai mult decât cei care au făcut acest pas la finele lui 2023, reiese dintr-o analiză de specialitate.
Finanțări în sprijinul copiilor cu părinți plecați în străinătate
Regiunea de dezvoltare Nord- Est va beneficia de sprijin financiar pentru „stimularea participării la educaţie a copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate” prin intermediul Programului Operaţional Capital Uman. Proiectele vor putea fi depuse individual sau în parteneriat de către şcolile publice sau private, instituţiile de cult şi asociaţiile religioase sau organizaţiile neguvernamentale. Bugetul alocat acestui apel de proiecte este de 10 milioane de euro, iar valoarea eligibilă a unui proiect poate fi şi de maximum un milion de euro.
Programul-pilot de stimulare a participării la educaţie a copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate a fost lansat în consultare publică de Ministerul Fondurilor Europene, prin Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Capital Uman.
Scopul principal al apelului de proiecte constă în stimularea participării la educaţie a copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate şi prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi vizează exclusiv Regiunea de dezvoltare Nord-Est. Bugetul total alocat este de 10 milioane de euro, din care 85% contribuţia UE şi 15% contribuţia naţională. Pot fi depuse două tipuri de proiecte, cele mici pot obţine un maximum de 300.000 de euro, iar cele mari până la un milion de euro.
Potrivit ghidului solicitantului, vor fi finanţate activităţi precum programe de tip „Școala după școală”, suport educațional suplimentar și/sau complementar, activități de dezvoltare, deprinderi de comunicare și limbaj, abilități sociale relaționate cu învățarea, activități de dezvoltare a abilităților emoționale și sociale interpersonale, a deprinderilor de viață independentă ale copiilor, consiliere socială, facilitarea comunicării copiilor cu părinții plecați, suport emoțional/psihologic, consiliere vocațională etc., prin sesiuni de grup și individuale. De asemenea, se pot derula în cadrul proiectelor şi ateliere și workshopuri creative, de dezvoltare a abilităților manuale, muzicale etc., dar şi activități sportive, vizite, excursii, drumeții, tabere etc. „Pot fi derulate şi o serie de acțiuni-suport pentru stimularea participării la servicii educaționale, de exemplu hrană, asigurarea de rechizite și materiale educative necesare bunei desfășurări a procesului educațional sau alte forme de sprijin. Acordarea sprijinului material va fi condiționată de înscrierea și de participarea preșcolarului/ elevilor la procesul de educație (grădiniță, școală nivel primar sau gimnazial) și de participarea la anumite activități obligatorii, precum prezenţa la programul de tip „Şcoală după şcoală”, se mai arată în ghidul MFE.
De asemenea, vor fi finanţate şi servicii de educaţie parentală şi de consiliere socială pentru reprezentanții copiilor.
Grupul ţintă eligibil îi cuprinde pe preşcolari, elevii din învăţământul primar şi gimnazial, părinţi/tutori/persoana care are în grijă copilul cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, precum şi copiii cu dizabilităţi şi nevoi speciale. Aceştia din urmă pot beneficia în cadrul proiectului de servicii de educaţie de nivel antepreşcolar.
Perioada de implementare a proiectelor este de maximum 36 de luni şi pot fi depuse, individual sau în parteneriat, de către instituţiile de învăţământ publice sau private, furnizorii de servicii de orientare, consiliere, mediere şcolară şi servicii alternative, organizaţii sindicale, instituţii de cult şi asociaţii religioase, instituţii/agenţii guvernamentale cu atribuţii în domeniul incluziunii sociale sau ONG-uri.
Datele privind numărul de copii cu părinţii plecaţi în străinătate sunt contradictorii şi incomplete. Dacă Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție arăta că în 2018 existau 92.027 de copii cu părinţii plecați, din care 16.331 de copii aveau ambii părinţi plecaţi, Ministerul Educației Naționale înainta o cifră de 159.038 de copii. „Nici datele provenite din sistemul educaţional nu sunt complete, surprinzând doar numărul copiilor integrați în sistemul de învățământ (preșcolari și școlari cu vârsta între 3 şi 17 ani) și neincluzând copiii de vârstă antepreșcolară și pe cei neînscriși la școală/în abandon școlar”, subliniază MFE.