Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Firmele autohtone funcționează în medie aproape 11 ani
Veniturile totale ale firmelor din România au crescut de 6,5 ori în ultimii 15 ani, de la 400 miliarde de lei în 2008 la peste 2.600 miliarde de lei în 2023, arată studiul „Profil de Antreprenor 2024” realizat pentru ING Bank România de Datable şi Impact Hub Bucharest, care oferă o radiografie a climatului antreprenorial din țară mai ales în ultimii 15 ani.
Raportul „confirmă progresul remarcabil înregistrat atât la nivel macro, cât şi microeconomic, în special în anii care au urmat aderării la Uniunea Europeană. În acelaşi timp, rămâne evidentă problema polarizării dezvoltării economice, care trebuie adresată în anii care urmează”, a declarat Mihaela Bîtu, CEO ING Bank România, potrivit Agerpres. Un exemplu de decalaj se referă la profitul net care în mediul urban a crescut în ultimii 15 ani cu 57%, față de avansul de 39% în mediul rural. Din perspectiva numărului de firme, în orașe și municipii activează 68% din afaceri, din care aproape 19% doar în Bucureşti.
Între 1990 şi 2024, mediul de afaceri a trecut prin multe schimbări, reflectând adaptarea la economia de piaţă. După explozia de noi firme din anii ‘90, a urmat o scădere, apoi o revenire după 2000, cu momente de vârf în 2007 şi 2017. Din cele peste 80.000 de companii înfiinţate în 1990, doar 16.000 (20% din total) mai sunt active. Durata medie de viaţă a unei companii în România este de aproape 11 ani, în timp ce peste 50% dintre acestea au o vechime de cel puţin 8 ani, mai arată studiul.
În prezent, în România sunt peste 1,67 milioane de firme şi persoane fizice înregistrate, cu 58% mai multe decât la finalul lui 2009, arată datele de la Registrul Comerţului. (C. Z.)