Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Firmele transportatoare ar putea plăti şi pentru poluare
▲ Deputaţii europeni vor vota în luna martie un proiect privind majorarea taxelor aplicate transportatorilor de marfă ▲ Astfel, în afara taxei pentru folosirea drumurilor, camionagiii vor plăti şi pentru poluarea cu dioxid de carbon, poluarea fonică, dar şi pentru blocarea circulaţiei ▲ Profitul realizat va fi reinvestit în acelaşi sector, afirmă deputaţii ▲
Firmele de transport rutier plătesc în prezent doar taxe pentru folosirea drumurilor, sub forma achiziţiei de viniete, însă deputaţii europeni susţin că acest lucru nu este suficient, fiind necesar ca transportatorii să achite şi alte costuri, precum cele legate de poluarea atmosferică şi fonică, de emisiile de gaze cu efect de seră şi de blocarea circulaţiei rutiere. Deputaţii motivează că aceste costuri sunt acoperite în momentul de faţă de comunitate ca întreg, iar veniturile din aceste taxe ar putea fi reinvestite în sectorul transportului. „Sectorul transporturilor trebuie să facă un efort pentru a limita cheltuielile pe care le impune societăţii. Dorim să dezvoltăm un sistem în care costurile externe să fie acoperite de cei care le cauzează, şi nu de comunitate, ca întreg“, a declarat raportorul Saďd El Khadraoui. Comisia Europeană propune ca taxele să reflecte costurile legate de poluarea atmosferică şi fonică, de emisii şi de blocarea circulaţiei rutiere rezultate în urma folosirii reale a vehiculelor. Părerile sunt însă împărţite, Hans Blokland - Olanda - apreciind că „taxarea emisiilor de bioxid de carbon nu este necesară, deoarece aceasta este deja încorporată în taxele relative la carburanţi“. Pe de altă parte, parlamentarul austriac Eva Lichtenberger consideră că „toate costurile externe trebuie luate în considerare. Chiar dacă pe drumuri circulă mai multe autovehicule personale decât camioane, acestea din urmă cauzează mai multe pagube: emit mai multe gaze cu efect de seră şi strică mai mult drumurile“. Veniturile vor fi investite în maşini ecologice Grupurile politice de la Parlamentul European au fost de acord cu propunerea Comisiei de a investi veniturile rezultate din aceste taxe în maşini ecologice sau mijloace alternative de transport. Deputaţii europeni propun ca veniturile rezultate din taxele impuse sectorului transportului să fie folosite în menţinerea infrastructurii - de exemplu construirea de ziduri antizgomot sau dezvoltarea unui nou tip de asfalt pe care maşinile să facă mai puţin zgomot. „Costurile pentru transport vor creşte cu numai 3%“, a spus raportoarea, „dar acestea vor stimula creşterea eficienţei sectorului transportului, de exemplu prin folosirea de camioane mai noi şi mai puţin poluante.“ Raportul privind aplicarea taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri a fost votat în Comisia pentru transport pe 11 februarie şi urmează să fie supus deciziei plenului pe data de 10 martie 2009. Potrivit unui studiu european, 27,2% din emisiile de gaze cu efect de seră provin din transport, 72,8% din acestea rezultând din transportul rutier.