Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
GPS de mare precizie, gratuit pentru europeni
▲ EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service), sistemul european care îmbunătăţeşte precizia semnalelor utilizate pentru navigaţie prin satelit în Europa, a fost lansat, iar precizia actualelor semnale GPS este îmbunătăţită de la zece la doi metri, susţine Comisia Europeană ▲ Sistemul este compatibil cu anumite aplicaţii noi, utilizate în sectoare cum ar fi agricultura sau transporturile ▲ Aria de acoperire a EGNOS cuprinde majoritatea statelor europene ▲
Comisia Europeană a anunţat că EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) îşi începe oficial operaţiunile, serviciul deschis din cadrul acestuia fiind acum disponibil gratuit pentru cetăţeni şi întreprinderi. EGNOS constituie prima contribuţie europeană la sistemele de navigaţie prin satelit şi este precursorul Galileo, sistemul de navigaţie prin satelit la care lucrează Uniunea Europeană. „Acţiunile noastre deschid noi perspective pentru cetăţenii şi întreprinderile europene, care pot beneficia astfel de numeroasele aplicaţii avansate şi de noile oportunităţi oferite de semnale de navigaţie mai precise. Ceea ce facem în prezent este să construim bazele unui viitor foarte apropiat“, a declarat Antonio Tajani, vicepreşedinte şi comisar european pentru transporturi. EGNOS este un sistem de amplificare care îmbunătăţeşte precizia semnalelor utilizate pentru navigaţie prin satelit în Europa. Precizia actualelor semnale GPS este îmbunătăţită de la aproximativ zece metri la doi metri. În ce domenii poate fi folosit EGNOS Atât întreprinderile, cât şi cetăţenii europeni pot avea numeroase avantaje de pe urma utilizării EGNOS. Acest sistem este compatibil cu anumite aplicaţii noi utilizate în sectoare cum ar fi agricultura (sisteme de mare precizie de pulverizare a îngrăşămintelor) sau transporturile (aplicaţii pentru taxarea rutieră automată sau sisteme de asigurare de tip pay-per-use). De asemenea, EGNOS poate constitui baza pentru servicii personale de navigaţie mult mai precise, de uz general sau specific, cum ar fi sistemele de ghidare pentru nevăzători. EGNOS va fi certificat pentru utilizare în aviaţie, dar şi în alte domenii critice în ceea ce priveşte siguranţa, în conformitate cu reglementările existente, referitoare la cerul unic european. Se preconizează că, prin EGNOS, se va introduce, până la mijlocul anului 2010, serviciul Safety-of-Life (siguranţa vieţii). Acesta va transmite un mesaj de avertisment care va informa utilizatorul, în cel mult şase secunde, dacă apare o problemă în cadrul sistemului. Serviciul comercial, care se află încă în curs de testare, va fi disponibil tot din 2010. Funcţionarea EGNOS este administrată, prin intermediul unui contract cu Comisia Europeană, de către European Satellite Services Provider, ESSP SaS, o companie cu sediul la Toulouse, în Franţa, înfiinţată de şapte furnizori de servicii de navigaţie aeriană. Contractul dintre Comisie şi ESSP SaS asigură managementul operaţiunilor EGNOS, precum şi întreţinerea sistemului până la sfârşitul anului 2013. Toate statele europene, sub aria de acoperire a EGNOS EGNOS este compus din sarcini utile aflate la bordul a trei sateliţi geostaţionari şi dintr-o reţea terestră formată din aproximativ 40 de staţii de poziţionare şi din patru centre de control, interconectate. Aria de acoperire a EGNOS cuprinde majoritatea statelor europene şi are încorporată capacitatea de a fi extinsă şi la alte regiuni, cum ar fi Africa de Nord şi ţările care se învecinează cu UE. Serviciul deschis EGNOS poate fi accesat, fără garanţie şi fără obligaţiile aferente acesteia, de către orice utilizator care dispune de un receptor compatibil GPS/SBAS din aria de acoperire a EGNOS. Cele mai multe receptoare comercializate în prezent în Europa îndeplinesc această cerinţă. Nu este necesară autorizarea sau certificarea specială a receptoarelor. EGNOS a fost pus la punct de mai multe întreprinderi europene, de EOIG (EGNOS Operator and Infrastructure Group), cu sprijinul Comisiei Europene (CE), al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) şi al Eurocontrol.