Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Grup uriaş de galaxii, descoperit de cercetătorii europeni

Grup uriaş de galaxii, descoperit de cercetătorii europeni

Data: 27 August 2008

Observatorul astronomic european XMM-Newton a detectat cel mai important grup de galaxii observat vreodată în Universul îndepărtat, descoperire ce ar putea confirma existenţa energiei negre, a anunţat luni Agenţia Spaţială Europeană (ESA), informează AFP. Monstrul, numit 2XMM J083026^524133, conţine aproximativ o mie de galaxii mari şi a fost observat în timp ce XMM-Newton, care are ca misiune să stabilească un catalog de surse cosmice emiţătoare de raze X (planete, comete, pulsari...), era focalizat pe un alt obiect. J083026+524133 a fost remarcată pentru că forma o pată foarte strălucitoare. Observată apoi cu un telescop puternic din Arizona, aceasta s-a dovedit a fi un grup de galaxii cu o masă de o mie de ori mai mare decât Calea Lactee. „Credem că grupuri de galaxii atât de mari sunt obiecte rare în Universul îndepărtat“, au declarat astrofizicienii, adăugând că „existenţa lui nu se poate explica decât prin existenţa energiei negre“. Potri-vit acestora, cea mai mare parte din acest grup, situat la o distan-ţă de 7.700 de milioane de ani-lu-mină, ar fi formată dintr-un gaz care atinge o temperatură de 100 de milioane de grade Celsius.