Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Guvernul a aprobat restituirea diferenţei de taxă auto

Guvernul a aprobat restituirea diferenţei de taxă auto

Un articol de: Oana Nistor - 25 Iunie 2008

▲ Taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa de primă înmatriculare, aşa cum s-a numit iniţial, a suportat nu mai puţin de trei intervenţii din partea Executivului României, până să fie pe placul Comisiei Europene ▲ La 1 iulie, va intra în vigoare o nouă formulă de calcul al taxei de primă înmatriculare, iar diferenţa dintre taxa veche şi taxa nouă, pentru cei care au achitat taxa după vechiul calcul, se va restitui proprietarilor de autoturisme, la cerere, în termen de maximum 45 de zile ▲ Aceştia trebuie să se prezinte la Administraţia Financiară la care sunt arondaţi, să completeze o cerere tip şi să prezinte un document care să ateste că au plătit taxa de primă înmatriculare ▲ Autoturismele degradate care nu sunt dotate cu airbag sau ABS vor beneficia de reduceri suplimentare ale taxei ▲ Dacă, iniţial, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de vârsta maşinii, norma de poluare şi numărul de cilindri, de la 1 iulie, cuantumul noii taxe de mediu va fi în funcţie de emisiile de dioxid de carbon şi de noxe ▲

Noua variantă a taxei auto, a treia la număr, a reuşit să bucure atât autorităţile române, cât şi pe cele europene, care au renunţat la procedura de infrigement, demarată împotriva României pe motiv de discriminare.

Astfel, de la 1 iulie, taxa pe poluare pentru maşinile second hand se va calcula după o nouă formulă de calcul aprobată de Executivul României, iar cetăţenii care şi-au înmatriculat autoturisme după vechile formule de calcul vor putea primi înapoi diferenţa de bani. Suma se va restitui după 1 iulie, la cerere, în maximum 45 de zile, prin completarea unei cereri-tip, procurată de la Administraţia Financiară, dar şi prin prezentarea unui document care să ateste plata taxei de primă înmatriculare după vechea formulă de calcul, dar şi actele de identitate ale maşinii. Potrivit actului normativ, OUG nr. 50/2008, aprobate marţi de Executiv, persoanele cărora le-ar reveni de plată, după 1 iulie, o taxă mai mare decât cea din prezent nu vor fi afectate de noile reglementări.

Normele de aplicare prevăd şi cazuri de restituire a sumelor provenite din valoarea reziduală a taxei plătite. „Asta înseamnă că scoaterea din parcul naţional a autovehiculelor pentru care s-a plătit taxa fie prin export, fie prin livrare, prin transfer în alt stat membru, fie prin distrugeri accidentale, dar pentru care s-a plătit fie taxa de înmatriculare, fie taxa de poluare, pot beneficia de restituire pentru valoarea reziduală“, a precizat şeful Direcţiei Taxe Vamale şi Accize din Ministerul Economiei şi Finanţelor, Mihai Hură.

Diferenţa de taxă se returnează fie direct la unul dintre ghişeele de la Fisc, special amenajate în acest sens, fie într-un cont bancar indicat de proprietarul autoturismului. De asemenea, pentru a primi diferenţa din taxa de primă înmatriculare, beneficiarul trebuie să aibă achitate la zi toate taxele şi impozitele către stat.

Reduceri suplimentare pentru autoturismele care nu au ABS sau airbag

Potrivit directorului Mihai Hură, cu cât un autoturism are mai mulţi kilometri rulaţi şi dotări mai puţine, cu atât va fi mai mică valoarea taxei de poluare auto pe care va trebui să o plătească proprietarul. Oficialul ministerial a explicat că la elaborarea normelor metodologice s-a avut în vedere un autovehicul standard care a parcurs, în medie, 15.000 km/an, întruneşte condiţiile de trecere a inspecţiei tehnice şi are un grad de dotare standard, respectiv aer condiţionat, airbag, ABS.

În funcţie de aceste elemente, pot fi acordate, prin norme, reduceri suplimentare faţă de grila din anexa 4 a ordonanţei, luându-se în considerare distanţa parcursă, dacă este o altă vechime decât cea înscrisă în documente şi contribuabilul demonstrează acest lucru, dar şi dacă aspectul interior sau exterior este sub standard.

„Prin acordarea acestor reduceri suplimentare, nu facem decât să respectăm principiul impus de Comisia Europeană, în sensul că taxa trebuie să scadă în acelaşi ritm cu valoarea de piaţă a autoturismului. Deci, atâta timp cât el nu are aer condiţionat, nu are ABS, nu are airbag, este clar că valoarea lui este mai mică, iar taxa trebuie să fie şi ea mai mică“, a declarat Mihai Hură. Potrivit lui Hură, membrii CE au spus că ar trebui ca reducerea datorată unor elemente de depreciere suplimentare să nu fie obţinută pe calea contestării, ci să fie acordată de către organul fiscal.

Astfel, au fost introduse modificări, în sensul că, dacă autoturismul nu are 15.000 de kilometri în medie pe an, ci 25.000 de kilometri pe an, proprietarului i se acordă o cotă de reducere printr-o declaraţie pe propria răspundere. Pentru celelalte trei elemente, vechimea, starea generală şi dotare, el poate merge la Registrul Auto Român şi, contra unei taxe de 10 euro pe fiecare element de depreciere, îi confirmă că nu are ABS, nu are aer condiţionat sau aspectul exterior este sub standardul prevăzut şi, atunci, i se acordă reduceri suplimentare.

În ceea ce priveşte maşinile vândute după achitarea taxei auto, Hură a explicat că vânzătorul şi-a recuperat practic, prin preţul de vânzare, şi contravaloarea sau „bucata de taxă“ care rămâne până la exploatarea autoturismului respectiv, banii putând fi ceruţi de la cel care a înmatriculat maşina. Reprezentanţii Executivului au susţinut că nu s-a făcut o estimare, sumele putând varia de la 30-40 de euro până la 2.000-3.000 de euro. Potrivit reprezentantului MEF, în 2007 s-au încasat din taxa de poluare auto aproximativ 230 de milioane de euro, iar anul acesta, până în prezent, circa 70 de milioane de euro.

Cum se calculează taxa după noua grilă

Noua taxă de poluare este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. După noua grilă, taxa creşte pentru maşinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi. De exemplu, cine a înmatriculat o maşină Euro 2 cu motor de 1,6 litri, veche de şapte ani, va putea cere înapoi de la stat 1.100 de euro din cei aproape 3.000 pe care i-a plătit. Iar dacă maşina avea 10 ani, diferenţa va fi de 1.850 de euro. Taxa va fi însă de trei ori mai mică pentru o maşină Euro 4 decât pentru una Euro 3, care poluează mult mai mult. Taxa creşte cu aproximativ 50% în cazul maşinilor noi cu motoare Euro 4 de 1,6 litri, în timp ce pentru motoare de 3,2 litri taxa scade simţitor.

25% reducere pentru autoturismele prevăzute cu filtru

de particule

Potrivit OUG nr. 50/2008, nu se plăteşte taxa pe poluare pentru autovehicule atunci când acestea sunt încadrate în categoria vehiculelor istorice, când sunt acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.

De asemenea, nu intră sub incidenţa acestei legi autoturismele confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Taxa de primă înmatriculare nu va fi plătită pentru maşinile destinate competiţiilor sportive, iar în cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule, confirmat de Regia Autonomă „Registrul Auto Român“, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Acte necesare pentru restituirea diferenţei între vechea taxă şi noua taxă

Cererea tip depusă la Administraţia Financiară trebuie însoţită de documentele prevăzute în normele metodologice:

- chitanţa, ordinul de plată sau extrasul de cont care să ateste plata taxei, în original sau copie;

- copia cărţii de identitate a vehiculului şi a cărţii de înmatriculare, cu menţiunea că la depunere se va prezenta şi originalul.

Taxă de primă înmatriculare, taxă pe poluare auto sau taxă de mediu

Actuala formulă a taxei de primă înmatriculare a suferit schimbări, cuantumul şi modul de calcul iscând nemulţumirea şoferilor şi „îngrijorarea“ Comisiei Europene care, a vorbit la un moment dat chiar de discriminare, înaintând măsura de infrigement împotriva României.

Iniţial, în 2006, Guvernul României a dorit ca o taxă aplicată maşinilor second hand importate de pe pieţele vestice să împiedice ca România să devină un parc de rable, existând un precedent în acest sens, respectiv Polonia. „Născută“ sub forma unei taxe de mediu, legea şi-a schimbat denumirea devenind taxa auto de primă înmatriculare.

În martie anul trecut, fostul ministru al Mediului, Sulfina Barbu, a declarat ca taxa auto este una preponderent fiscală şi nu de mediu şi a susţinut că ar trebui redus cuantumul acesteia, diferenţa de bani plătiţi pentru maşinile rulate din import urmând să fie achitată de stat. A urmat nemulţumirea Comisiei Europene, care, la sfârşitul lunii martie, a ameninţat autorităţile de la Bucureşti cu declanşarea procedurii de infringement în cazul României pentru introducerea taxei de primă înmatriculare. În opinia oficialilor de la Bruxelles, noua taxă ar fi discriminatorie faţă de automobilele care urmau să fie importate şi nici nu dădea dreptul cetăţenilor de a o contesta. Au urmat negocieri, iar Guvernul a anunţat că ia în considerare o nouă formulă de calcul.

În formula iniţială se luau în calcul vârsta maşinii, norma de poluare şi numărul de cilindri. Se plătea astfel 160 de euro pentru o maşină nouă de 1,4 litri, care îndeplinesc normele Euro 4, iar pentru o maşină veche de şase ani, Euro 3 de 3.000 de centimetri cubi ar fi trebuit să se achite nu mai puţin de 7.500 de euro.