Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Industria transporturilor nu mai poate neglija factorul mediu
Industria transporturilor rutiere este determinată să contribuie la reducerea emisiilor de CO2, în ciuda unei serii de dificultăţi, precum instabilitatea legislativă sau costurile ridicate, a declarat, într‑o conferinţă de specialitate desfăşurată la Bucureşti, reprezentanta Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU). Pe de altă parte, Uniunea Europeană a stabilit marţi, pentru prima dată, ţinte obligatorii, de 30%, privind reducerea emisiilor de CO2 pentru camioane şi autobuze până în 2030.
„Industria transportatorilor rutieri are o mare responsabilitate pentru atingerea obiectivelor de mediu agreate la Paris. Există şi dificultăţi, precum instabilitatea legislativă, bio‑combustibilii diesel şi electricitatea. Ce este foarte clar, şi pot vorbi în numele transportatorilor rutieri de persoane, este că industria transportatorilor este determinată să contribuie la decarbonizare. Există, însă, unele probleme. Una dintre acestea este că avem nevoie de o multitudine de combustibili alternativi. Nu există o soluţie miraculoasă. De asemenea, electricitatea poate fi utilă pentru anumite mijloace de transport, dar pentru autovehiculele de lungă distanţă - camioane sau autocare - nu este o soluţie”, a spus Raluca Marian, manager senior transport persoane în cadrul Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU), care a participat la conferinţa cu tema „Pachetul Mobilitate şi Viziunea UE de decarbonizare a transportului rutier - Provocări şi soluţii pentru transportatorii rutieri” organizată ieri la Bucureşti de UNTRR şi IRU.
O altă problemă cu care se confruntă industria de profil se referă la costurile pe care ar trebui să le suporte operatorii de transport.
„A doua problemă este că nu se poate aştepta ca o singură categorie, şi anume operatorii, să suporte costurile unei întregi societăţi. Schimbarea costă, iar în unele cazuri combustibilii costă mult, dar cel mai mult costă vehiculele şi pentru asta au nevoie de sprijinul guvernelor. În al treilea rând, transportul colectiv de persoane este soluţia, pentru că transportul individual sau cu maşina personală nu este soluţia pentru a reduce poluarea sau descongestia în oraşe”, a precizat Raluca Marian.
La rândul său, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, a susţinut că legislaţiile din Uniunea Europeană din domeniul transporturilor trebuie coordonate şi armonizate.
Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe 31.05.2017 şi cuprinde propuneri importante, unele controversate, de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor rutiere, precum: propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detaşării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti; propunerea de modificare a Regulamentului nr. 1071/2009 privind accesul la profesie şi a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piaţa de transport rutier de marfă.
După aprobarea poziţiei Parlamentului European, care urmează să fie luată în mai puţin de o lună, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea poziţiilor celor trei instituţii europene, respectiv: Parlamentul European, Comisia Europeană şi Consiliul de Transport UE.
Săptămâna trecută, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, împreună cu asociaţiile similare din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia şi Ungaria, au solicitat decidenţilor de la Bruxelles ca Pachetul Mobilitate 1 să nu fie supus la vot în actuala legislatură parlamentară europeană.
Pe de altă parte, Uniunea Europeană a acceptat reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru noile camioane şi autobuze până la termenul-limită din 2030, în urma compromisului la care s‑a ajuns ieri-dimineaţă între Parlamentul European şi Consiliul UE, care reprezintă cele 28 de state membre, transmite Reuters.
Chiar dacă reprezintă mai puţin de 5% din toate vehiculele rutiere, camioanele comerciale sunt responsabile pentru 22% din emisiile poluante în sectorul transportului din UE.