Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Internet în 4.500 de şcoli de gimnaziu
Un număr de 4.500 de şcoli gimnaziale vor fi dotate cu internet, iar în cel puţin 2.000 de instituţii de învăţământ va fi creată infrastructura necesară utilizării informaticii şi resurselor online în educaţie, prin intermediul unui proiect finanţat din fonduri europene, în valoare de circa 45 de milioane de euro. Proiectul este binevenit mai ales în contextul în care, în prezent, în numeroase şcoli se predă TIC (tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor) doar teoretic, fără ca profesorii şi elevii să aibă acces la calculatoare conectate la internet.
Potrivit reprezentanţilor Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI), contractul de finanţare aferent proiectului „Platformă Naţională Integrată - Wireless Campus” a fost parafat de MCSI şi Ministerul Fondurilor Europene (MFE) cu Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare.
„Investiţia cea mai bună în viitorul ţării noastre este reprezentată de susţinerea sistemului educaţional. (...) Oferim astfel copiilor posibilitatea de a utiliza, în procesul educaţional, tehnologii informatice noi şi facilităm accesul la resursele educaţionale digitale. Acestea sunt indispensabile pentru un învăţământ modern în care se folosesc, pe scară largă, modele şi metode flexibile pentru dobândirea unui bagaj cât mai mare de informaţii”, a declarat Bogdan Cojocaru, ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, la momentul semnării contractului de finanţare.
Acest proiect are ca finalitate crearea, în cel puţin 2.000 de şcoli din România, a infrastructurii tehnice necesare utilizării resurselor şi serviciilor de tip OER (open educational resources - resurse educaţionale deschise, n.r.) şi Web 2.0 în educaţie, precum şi dotarea a 4.500 de şcoli gimnaziale cu echipamente wireless. De asemenea, este vizată creşterea cu 15% a numărului de profesori care utilizează internetul prin „Wireless Campus”.
Perioada de implementare este de 36 de luni, timp în care peste un milion de elevi şi profesori se estimează că vor beneficia de acces la noile tehnologii şi, implicit, la informaţie.
„Utilizarea tehnologiei a devenit o parte esenţială a vieţii noastre. Tehnologia informaţiei şi comunicaţiile, cu precădere cele mobile, ocupă un rol vital în parcursul tinerelor generaţii, inclusiv în sistemul educaţional. A devenit vitală modernizarea sistemului de educaţie, iar acest proiect răspunde tocmai acestui obiectiv. Accesul la resurse şi servicii digitale, prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor, devine aşadar o resursă esenţială în procesul de predare-învăţare”, a spus şi Rovana Plumb, ministrul fondurilor europene.
În prezent, numeroase şcoli din România suferă din cauza lipsei dotărilor. Potrivit unui sondaj privind starea sistemului de învățământ, realizat de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, nu sunt rare cazurile în care se predă TIC (tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor) fără calculatoare.
„Nu disciplinele sunt o problemă, ci programele şcolare, gradul de dotare a unităţilor şcolare cu material didactice tehnologizate. Se predă TIC fără calculatoare, educaţia tehnologică nu are nicio legătură cu activitatea practică”, a spus unul dintre participanţii la studiul numit „Radiografia sistemului de educaţie”.
Aproximativ 60% dintre cei care au răspuns la sondajul de opinie susţin că nu au beneficiat de lecţii predate cu ajutorul tehnologiei moderne.
Dorinţa cadrelor didactice de a beneficia de materiale didactice moderne nu este nouă. Într-un alt studiu realizat în mai, anul acesta, tot de FSLI, la care au participat 5.628 de angajaţi din învăţământ, profesorii întrebaţi ce dotări lipsesc şcolilor lor au declarat: 48% - că lipsesc mijloacele moderne de predare, printre care calculatoarele şi conexiunea la internet, tablele interactive; 43% au indicat lipsa materialelor didactice, 30% - lipsa sălilor de sport, iar 15% - lipsa laboratoarelor sau a bibliotecilor.