Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Jumătate dintre români preferă concediile în ţară
Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, iar creşterea dorinţei de confort a mărit bugetul pentru vacanţa românilor, spun realizatorii unui studiu privind turismul românesc. Anul trecut, doar 22% dintre persoanele intervievate nu au fost în vacanţă, spre deosebire de 44% în 2004. 17% dintre turişti alocă pentru vacanţă peste 4.000 de lei, faţă de doar 5% în 2005.
În ultimii zece ani, turismul românesc a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă, iar în prezent românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut, apreciază Adrian Voican, preşedintele Comisiei de marketing a ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism) şi iniţiatorul unui studiu privind turismul românesc. Potrivit studiului, jumătate dintre români preferă să-şi petreacă vacanţa în România, iar numărul celor care apelează la serviciile agenţiilor de turism este în creştere. „Ca şi acum zece ani, jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ şi vacanţele mixte (intern şi extern). Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă“, se arată în studiu.
Altă concluzie a studiului a fost că, în ultimii zece ani, consumul turistic a crescut cu 39%, cel mai mare aport la această creştere avându-l persoanele de peste 55 de ani (seniori) cu  35% din total creştere, urmate de „aspiranţi“ (26-35 ani), cu 21%.
De asemenea, persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/persoană) au contribuit cu Â17%, fapt datorat ofertelor speciale de tipul „Înscrieri Timpurii“, bazate pe reduceri pentru achiziţia din timp a biletelor, oferte care nu existau înainte. În schimb, persoanele cu venituri mai mari şi-au păstrat consumul turistic, renunţând totuşi la vacanţele extravagante de tip „once in a life time“.
În 2014, cei mai apropiaţi de serviciile agenţiilor de turism au fost cei care au cumpărat vacanţe externe - 58%, faţă de 53% în anul 2004, în timp ce pentru vacanţele în România au apelat 16% dintre respondenţi, faţă de 25% în urmă cu zece ani. De asemenea, jumătate dintre cei care au plecat anul trecut în vacanţă s-au informat despre destinaţii prin internet, iar 30% prin agenţii şi 20% prin prieteni, în timp ce, în anul 2004, în România, internetul se afla abia la început.
Conform studiului, a dispărut cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat, în schimb, opţiunea pentru 4 şi 5 stele. De asemenea, turiştii preferă să se deplaseze cu avionul, vacanţele cu autocarul fiind în scădere. „Transportul în vacanţă cu avionul a zburat peste opţiunea autocarelor de acum zece ani. Anul acesta, 55% dintre turişti preferă să plece în vacanţă cu avionul, faţă de 21% în 2005. Cei care folosesc maşina proprie în vacanţă reprezintă 28%, faţă de 15% în 2005. De asemenea, vacanţele cu autocarul sunt în scădere, astfel că în 2015 doar 16% dintre turişti mai preferă acest mijloc de transport, faţă de 25% în 2005”, apreciază Adrian Voican.
„Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut“, a declarat el.
În ceea ce priveşte bugetul de vacanţă alocat pe familie, sub 1.000 de lei este alocat de 11% dintre turişti în 2015, faţă de 34% în 2005, 42% dintre turişti alocă între 1.000 şi 2.000 de lei, faţă de 34% în 2005, bugetul pentru vacanţă crescând de la an la an odată cu dorinţa de confort a românilor. 28% dintre turişti alocă între 2.000 şi 4.000 de lei, faţă de 7% în 2005, în timp ce peste 4.000 de lei este alocat de 17% dintre turişti, faţă de doar 5% în 2005. (Oana Nistor)