Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Lanţurile mari de magazine, acuzate de abuz de putere

Lanţurile mari de magazine, acuzate de abuz de putere

Data: 03 Martie 2008

▲ Deputaţii europeni au cerut Comisiei Europene, printr-o declaraţie scrisă, să investigheze efectele pe care supermagazinele le au asupra micilor întreprinzători, furnizorilor şi muncitorilor ▲ Cei 439 de semnatari vorbesc despre „abuzul de putere“ al supermagazinelor, acestea fixând preţuri mici la anumite produse vizibile, pentru a masca preţurile mari la produse mai puţin vizibile, cum ar fi mâncarea preparată ▲

Pe întreg teritoriul UE, sectorul de vânzări cu amănuntul este dominat din ce în ce mai mult de un număr mic de lanţuri de supermagazine, care devin în mod rapid „gardienii sectorului“, exercitându-şi controlul asupra unicului acces pe care îl au agricultorii şi alţi distribuitori la consumatorii din UE. Marile magazine abuzează de puterea lor de cumpărare pentru a-i obliga pe furnizori să îşi reducă preţurile la niveluri imposibil de susţinut, iar presiunile exercitate asupra furnizorilor au efecte negative atât asupra calităţii condiţiilor de muncă, cât şi asupra protecţiei mediului, se arată în declaraţia deputaţilor europeni.

Parlamentarii solicită Comisiei Europene să efectueze o anchetă privind efectele pe care concentrarea sectorului european de supermagazine le are asupra micilor întreprinderi, furnizori, lucrători şi consumatori şi să propună măsuri adecvate pentru a proteja consumatorii, lucrătorii şi producătorii de orice abuz de poziţie dominantă. „Diferenţa între preţul pe care îl cer furnizorii şi cel pe care îl plătesc consumatorii în magazine este enormă“, apreciază Janusz Wojciechowski (grupul Uniunea pentru Europa Naţiunilor, Polonia), vicepreşedinte al Comisiei parlamentare pentru agricultură.

De asemenea, autorii declaraţiei susţin că, din momentul în care supermagazinele au început să se specializeze şi în haine, divertisment, produse farmaceutice sau chiar servicii bancare, puterea de cumpărare a acestora a crescut enorm, fapt ce le-ar fi permis să impună anumite condiţii.

În 2005, cele mai mari lanţuri de magazine de pe piaţa din Europa de Vest, Centrală şi de Est au fost Carrefour (Franţa), Metro Group (Germania), Tesco (Marea Britanie) şi Rewe (Germania). În Marea Britanie, o liră din şapte este cheltuită de consumatori în supermagazinele Tesco.