Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Legea supermarketurilor, o speranţă pentru ieftinirea alimentelor

Legea supermarketurilor, o speranţă pentru ieftinirea alimentelor

Data: 17 Octombrie 2009

Legea hypermarketurilor va duce la scăderea, în timp, a preţurilor, având în vedere că magazinele, şi nu producătorii, vor suporta preţurile necompetitive ca urmare a taxelor impuse, a declarat Ovidiu Gheorghe, director general la Patronatul Naţional al Viei şi Vinului (PNVV)

„Legea permite o relaţie nediscriminatorie între producători şi comercianţi, astfel încât taxele sa nu mai fie suportate de primii, ci de magazine, iar în timp, luni poate ani, să se creeze o concurenţă care să ducă la preţuri competitive“, a spus Ovidiu Gheorghe.

Legea, promulgată miercuri de preşedintele Băsescu, permite ca producătorul român să fie în sfârşit respectat şi încurajat, după ce ani buni marile lanţuri de magazine şi-au rotunjit semnificativ profiturile, a apreciat Gheorghe.

Conform prevederilor din noua lege, marile lanţuri de magazine nu vor mai avea voie să impună furnizorilor plata unor taxe care nu au legătură directă cu operaţiunea de vânzare. De asemenea, furnizorilor nu li se mai poate cere să vândă altor magazine produsele la un preţ egal sau mai mare, ceea ce ar permite să nu se mai facă înţelegeri de tip monopol între marile lanţuri de magazine. Potrivit legii, delistarea unui produs de către comerciant poate fi făcută doar cu notificarea prealabilă cu două luni a furnizorului, cu excepţia cazului în care delistarea se face din culpa acestuia din urmă.

Intrarea în vigoare a acestei legi va elimina un număr de cel puţin 13 taxe ascunse percepute producătorilor de hipermarketuri, care conduceau la o creştere artificială a preţurilor de vânzare.

Elaborarea Codului de Bune Practici a început în urmă cu un an şi jumătate, când patronatele şi sindicatele din industria alimentară au acuzat hypermarketurile de majorarea profiturilor prin creşterea nejustificată şi artificială a preţurilor de vânzare şi folosirea unor taxe ascunse.

Patronatele au susţinut că supermarketurile exercită un abuz de putere prin impunerea unor condiţii contractuale excesive, din cauza cărora producătorii din România ajung să lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, iar rata lor de profit este extrem de mică.

Potrivit patronatelor, prin folosirea „taxelor ascunse“ se ajunge la o creştere artificială a preţurilor de vânzare, iar profitabilitatea supermarketurilor ajunge să se situeze între 30% până la 60%, producătorii şi consumatorii înregistrând pierderi semnificative.

„Nu puţine au fost abuzurile supermarketurilor“

Legat de abuzurile comise de reprezentanţii supermarketurilor, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie (Rompan) a susţinut că marile reţele de magazine din România obţineau un profit de 30% la produsele pe care le comercializau, datorită numărului mare de taxe impuse producătorilor români.

„Nu puţine au fost abuzurile supermarketurilor. Au existat situaţii în care acestea ne trimiteau facturi pentru taxe care înlocuiau marfa pe care ei ar fi trebuit să ne-o plătească. Dumnealor se lăudau că vând produsele aproape în pierdere sau cu profit mic, dar de fapt, prin facturile pe care le primeam ulterior, prin aceste taxe, aveau un profit de 30%“, a explicat preşedintele Rompan, Aurel Popescu. De asemenea, acesta a adăugat că producătorii români au primit, deseori, în loc de plată pentru produsele livrate marilor magazine, facturi cu taxele percepute de acestea.

„În ultimul timp am primit facturi direct pentru taxe care înlocuiau plata produselor pe care noi le livrasem, deci au înlocuit banii care mi se cuveneau cu nişte taxe pe care le-aş fi datorat. Nu am mai primit nici un ban pentru produsele pe care le livrasem magazinelor respective“, a adăugat Popescu. Acesta a explicat că odată cu aplicarea Legii Codului de Bune Practici, care elimină mai multe taxe impuse producătorilor, se vor evidenţia adaosurile pe care marile reţele de hipermarketuri le practică.