Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Noi reglementări privind restituirea imobilelor preluate în comunism

Noi reglementări privind restituirea imobilelor preluate în comunism

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Danielgrigore Filimon - 13 Ianuarie 2014

Între documentele normative publicate în Monitorul Oficial, reţinem două acte legislative care au legătură cu aplicarea prevederilor Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România.

Legea nr. 368 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2013 (publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 819 din 21 decembrie 2013) conţine o serie de reglementări referitoare la procedura de urmat în cazul imposibilităţii restituirii în natură a imobilelor preluate în mod abuziv în peri­oa­da regimului comunist. Po­tri­vit noilor reglementări, alături de măsura reparatorie a com­pen­sării prin puncte (prevăzută în art. 1, alin. (2) din Legea nr. 165/2013), pentru bunurile imobile imposibil de restituit în na­tu­ră se stabileşte şi posibilitatea compensării cu bunuri oferite în echivalent.

De asemenea, noul act nor­ma­tiv aduce modificări şi în ceea ce priveşte ordinea de urmat în ca­zul atribuirii de terenuri pe alte amplasamente, când restituirea terenurilor agricole pe ve­chi­le amplasamente nu mai este posibilă. Astfel, în situaţia a­min­­tită, atribuirea terenurilor va respecta următoarea ordine: pe terenurile din rezerva co­mi­siei locale de fond funciar; pe te­re­nurile proprietate privată a sta­tului (atât cele care au fost pro­prietate publică şi au trecut ul­terior în proprietatea privată a statului, cât şi cele administrate de diferite instituţii pu­blice); pe terenurile ocupate de islazuri.

Totodată, sunt stabilite şi mă­surile de urmat în cazurile în care amplasamentul sau carac­te­risticile tehnice ale imobilului, pentru care se decid despăgubiri, nu pot fi stabilite. În astfel de situaţii, se va proceda la în­toc­mirea unei evaluări constând în aplicarea valorii minime pentru zona sau categoria de imobil pre­văzută de grila notarială pen­tru localitatea în cauză.

Ordonanţa de Urgenţă a Gu­ver­nului României nr. 115 pentru instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situaţia pre­văzută la art. 6, alin. (1) din Le­gea nr. 165/2013 (act normativ publicat în Monitorul Oficial, par­tea I, nr. 835 din 24 decembrie 2013) stabileşte reglemen­tări cu privire la amânarea ter­me­nelor în care se vor realiza res­tituirile, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate abuziv în perioada regimului co­mu­nist în România. Prerogarea acestor termene este motivată de faptul că procesul de inventa­ri­ere a terenurilor agricole şi fo­res­tiere (care pot face obiectul re­constituirii dreptului de proprietate) nu a fost finalizat. De ase­menea, nu au fost identifica­te toate suprafeţele de teren dis­po­nibile, fapt care împiedică res­ti­tuirea imobilelor.

În consecinţă, dacă potrivit ve­chilor reglementări inventa­rul trebuia realizat până la sfâr­şi­tul anului 2013, noul act nor­ma­tiv (O.U.G. 115/2013) instituie un termen suplimentar de 180 de zile (de la data intrării lui în vigoare) în scopul finalizării situaţiei terenurilor care pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate.

În contextul amintit se mo­di­fică şi data-limită până la care Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară trebuie să realizeze situaţia comparati­vă a cererilor şi disponibilului de teren (noua dată este 1 septembrie 2014, faţă de 1 martie 2014), precum şi data-limită pâ­nă la care Agenţia Domeniilor Sta­tului are obligaţia de a pu­blica şi a transmite Autorităţii Na­ţionale pentru Restituirea Pro­prietăţilor lista imobilelor din Fondul naţional (noua dată este 1 ianuarie 2015, faţă de 1 iulie 2014).