Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Noi reguli pentru ridicarea maşinilor
Autoturismele staţionate în locuri interzise, care pun în pericol circulaţia pe drumurile publice, inclusiv cele parcate pe pistele pentru biciclete, vor putea fi ridicate din nou după ce Ministerul Afacerilor Interne a întocmit un regulament în acest sens. Totuşi, maşinile nu pot fi ridicate dacă în interior sunt persoane.
După mai bine de un an, timp în care ridicarea maşinilor parcate neregulamentar nu a mai fost posibilă întrucât Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit că „această activitate nu trebuie reglementată de consiliile locale, ci de Guvern sau Parlament”, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a întocmit un nou regulament în acest sens. Potrivit proiectului de hotărâre lansat recent în dezbatere publică, măsura de ridicare a autoturismelor parcate neregulamentar care pun în pericol circulaţia pe drumurile publice poate fi pusă în aplicare doar de administraţiile publice locale sau administratorul drumului public.
Autoturismele pot fi ridicate în situaţia în care se pune în pericol circulaţia pe drumurile publice, este îngreunată intervenţia serviciilor de urgenţă sau este blocată efectuarea unor lucrări urgente pe anumite sectoare de drum. Noul regulament oferă posibilitatea ridicării nu doar a autoturismelor parcate, de exemplu, pe carosabil, pe liniile de tramvai sau pe trotuarul destinat pietonilor, ci şi a celor staţionate pe pistele pentru biciclete. În schimb, autoturismele nu pot fi ridicate dacă în interior este vizibilă prezenţa unei persoane sau autoturismele parcate neregulamentar participă la acţiuni de intervenţie sau se află în misiuni care au caracter de urgenţă. În cazul vehiculelor de tonaj greu se dispune blocarea roţilor, această măsură fiind însoţită de un avertisment scris în care se precizează, între altele, modalitatea de contactare a celui care a dispus blocarea vehiculului.
Documentul mai precizează că dispoziţia de blocare, respectiv ridicare a vehiculului, va avea un caracter administrativ şi, în consecință, va putea fi contestat potrivit Legii contenciosului administrativ, nr. 554/2004, cu parcurgerea obligatorie a procedurii prealabile. Dispoziţia de ridicare a autoturismului va cuprinde informaţii referitoare la data, ora şi locul ridicării autoturismului, numele şi prenumele, respectiv gradul profesional al poliţistului rutier care a dispus această măsură, temeiul juridic referitor la norma încălcată, menţiuni privind înregistrarea foto/video a staţionării vehiculului, precum şi datele privind numărul de identificare al vehiculului.
Administratorul drumului public poate autoriza un operator economic specializat să execute, în numele său, operaţiunile pentru ridicarea vehiculelor sau blocarea vehiculelor, şi trebuie să asigure transportul şi staţionarea în siguranţă a vehiculelor ridicate, precum şi posibilitatea ca proprietarul să-şi recupereze maşina oricând, indiferent de oră sau ziua din săptămână. Dacă înainte de iniţierea transportului către locul de depozitare se prezintă conducătorul auto, atunci operaţiunea va fi sistată, se mai arată în documentul citat. De asemenea, proiectul de hotărâre precizează că „modul de stabilire a tarifelor va fi cât mai transparent”, în funcţie de cheltuielile necesare transportului şi staţionării autovehiculelor în locurile special amenajate de către autorităţile publice, respectiv administratorul drumurilor publice.