Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Noi reguli pentru vânzarea produselor agricole
Actualele certificate de producător vor fi înlocuite prin atestatul de producător şi carnetul de comercializare a produselor. Ambele documente se emit de primării, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-şi valorifice produsele obţinute în ferma/gospodăria proprie.
Ministerul Agriculturii va finaliza în 30 de zile normele metodologice de aplicare a Legii privind reglementarea pieţei produselor agricole, urmând ca până la finele anului legea să devină funcţională, a declarat pentru Agerpres vicepremierul Daniel Constantin, ministru al agriculturii şi dezvoltării rurale.
„Proiectul de lege pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, adoptat de Parlament, urmează să fie promulgat de preşedintele României, iar noi lucrăm la minister pentru elaborarea normelor metodologice. (…) Estimez că vom finaliza aceste norme în cel mult 30 de zile, astfel încât legea să devină funcţională până la finele anului, iar producătorii români vor putea să-şi comercializeze în mod direct produsele în pieţele agroalimentare“, a adăugat vicepremierul Daniel Constantin.
Legea schimbă în totalitate sistemul prin care producătorii agricoli persoane fizice valorifică produsele proprii în pieţele agroalimentare, actualele certificate de producător fiind înlocuite prin atestatul de producător şi carnetul de comercializare a produselor. „Atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă calitatea de producător agricol a persoanei fizice care desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol, iar carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol reprezintă documentul utilizat de persoana fizică care deţine atestat de producător, precum şi de soţul/soţia, rude/afini de gradul I, după caz, pentru exercitarea actului de comerţ cu ridicata sau comerţ cu amănuntul, al produselor agricole obţinute în ferma/gospodăria proprie“, se arată într-un comunicat al MADR.
Ambele documente se emit de primării, la solicitarea producătorilor agricoli persoane fizice care doresc să-şi valorifice produsele obţinute în ferma/gospodăria proprie. De asemenea, atestatul de producător se emite cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură, constituite conform legii. Valabilitatea atestatului de producător este de un an calendaristic de la data emiterii şi se vizează semestrial.
Potrivit MADR, carnetul de comercializare îndeplineşte un dublu rol: de document emis de vânzător care însoţeşte marfa comercializată şi de document care însoţeşte marfa pe perioada transportului de la locul de păstrare la locul de comercializare. Carnetul de comercializare înlocuieşte borderourile de achiziţie, a căror utilizare reprezintă în prezent un canal semnificativ de evaziune fiscală, în special în comerţul cu produse agricole materie primă.
Costurile generate de tipărirea carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol se suportă din bugetele locale ale judeţelor sau, după caz, din bugetul local al municipiului Bucureşti.
Filiera de comercializare a acestor produse agricole în regim de vânzare cu amănuntul şi cu ridicata la nivel naţional cuprinde peste 500 de pieţe agroalimentare permanente din care circa 400 sunt pieţe urbane aflate majoritatea în proprietate şi administrare privată sau în proprietate publică şi administrare privată, precum şi existenţa a peste 700 de structuri de vânzare temporare organizate în mediul rural. (Cristina Zamfirescu)