Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Nou sistem de etichetare pentru produsele de protecţie solară
▲ Produsele de protecţie solară nu trebuie să reprezinte decât unul dintre mijloacele necesare pentru protejarea de radiaţiile ultraviolete ale soarelui ▲ Expunerea la soare, chiar şi în limite reduse, poate provoca cancer de piele, fiind absolut necesară protejarea împotriva efectelor nocive ale soarelui pe care le prezintă atât razele UVA, cât şi razele UVB ▲ Consumatorii trebuie să caute pe produse noua etichetă de protecţie solară „UVA“, care garantează protecţia atât împotriva razelor UVA, cât şi UVB ▲
Consumatorii vor putea achiziţiona vara aceasta produse pentru protecţie solară cu noile etichete impuse de reglementările europene. Noul logo şi semnul distinctiv UVA pe produse, precum şi interzicerea termenilor care induc în eroare consumatorul, precum „ecran solar total“ sau „protecţie totală“, fac parte din recomandările Comisiei adoptate încă de la finele lui 2006. „În această vară, mesajul nostru către consumatori este foarte clar: nu uitaţi că utilizarea unui produs de protecţie solară este doar una dintre multiplele măsuri necesare pentru a vă proteja eficient împotriva soarelui şi căutaţi noile etichete, astfel încât să alegeţi în cunoştinţă de cauză produsele de protecţie solară pe care dumneavoastră şi familia dumneavoastră le veţi folosi în acest sezon estival“, a declarat comisarul pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva. În prezent, industria începe să aplice pe etichetele produselor un semn distinctiv standardizat UVA, care indică un nivel minim de protecţie împotriva radiaţiilor UVA, acesta crescând în acelaşi timp cu sporirea factorului de protecţie solară şi bazându-se pe o metodă de testare standardizată. Colipa (Asociaţia europeană care reprezintă industria produselor cosmetice, a articolelor de toaletă şi a parfumurilor) a efectuat, pentru a doua oară, o anchetă în rândul membrilor săi pentru a cerceta situaţia pieţei UE din 2009 în ceea ce priveşte nivelul de conformitate al produselor de protecţie solară cu recomandarea UE. În ceea ce priveşte nivelul necesar de protecţie împotriva radiaţiilor UVA în produsele de protecţie solară (un raport minim de 1:3 de protecţie împotriva UVA comparativ cu protecţia împotriva UVB), 96% dintre produse sunt conforme cu recomandarea UE, iar 95% dintre produsele de protecţie solară folosesc logoul UVA standardizat al Colipa - ceea ce permite consumatorilor să recunoască cu uşurinţă produsele care oferă o protecţie adecvată împotriva UVA. Consumatorii trebuie să caute produsele etichetate în conformitate cu sistemul de etichetare îmbunătăţit. În acelaşi timp, consumatorilor li se recomandă să folosească produsele de protecţie solară doar ca una dintre numeroasele măsuri de protecţie împotriva soarelui. Alte măsuri de protecţie: - Evitarea expunerii excesive la soare la orele de vârf, de obicei între 11:00 şi 15:00; - În cazul în care nu este posibil să vă adăpostiţi de soare, acoperiţi-vă; pălăriile şi ochelarii de soare vă pot oferi protecţie suplimentară; - Folosiţi produse de protecţie solară care protejează atât împotriva radiaţiilor UVB, cât şi a celor UVA; - Evitaţi expunerea directă la soare a bebeluşilor şi a copiilor mici; - Aplicaţi cantităţi suficiente de produse de protecţie solară. Aplicarea corectă a produsului este la fel de importantă ca şi alegerea produsului. Pentru a atinge nivelul de protecţie indicat de „factorul de protecţie solară“, trebuie aplicată o cantitate de 2mg/cm˛. Aceasta reprezintă aproximativ 36 de grame (6 linguriţe pline) de cremă de protecţie solară pentru un corp de adult. În prezent, consumatorii folosesc, de obicei, numai aproximativ o jumătate din această cantitate. Această cantitate trebuie aplicată din nou după înot sau după ştergerea cu prosopul, pentru a menţine protecţia. UVA şi UVB Potrivit recomandării Comisiei, nu ar mai trebui folosite indicaţii precum „ecran solar total“ sau „protecţie 100%“, întrucât nici un produs de protecţie solară nu poate asigura o protecţie deplină împotriva radiaţiilor UV. Etichetele noi prezintă şi termeni standardizaţi - protecţie „scăzută“, „medie“, „ridicată“ şi „foarte ridicată“ - alături de tradiţionalii factori de protecţie solară (SPF - sun protection factors) pentru a înlesni orientarea la alegerea produsului de protecţie solară corespunzător. Consumatorii trebuie să ştie că radiaţiile UVB cauzează „arsuri solare“, în timp ce radiaţiile UVA cauzează îmbătrânirea prematură a pielii şi dereglări ale sistemului imunitar uman. Cu toate acestea, ambele tipuri de radiaţii cresc riscul apariţiei cancerului de piele. Aşa-numitul „factor de protecţie solară“ (SPF) se referă numai la nivelul echivalent de arsură (radiaţie UVB), dar nu şi la efectele similare ale radiaţiei UVA. Produsele de protecţie solară care asigură protecţie numai împotriva radiaţiilor UVB pot da un sentiment fals de siguranţă, întrucât acestea permit radiaţiilor periculoase UVA să ajungă la piele. Spectrul UV al luminii solare cuprinde domeniile: UVC (190-290 nm), UVB (290-320 nm) şi UVA (320-380 nm). Intrucât stratul de ozon al stratosferei reţine în totalitate radiaţiile UVC şi parţial radiaţiile UVB, la suprafaţa Pamântului ajung radiaţii UVA, şi în mică măsură radiaţii UVB.