Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Noutăţile anului şcolar 2013-2014

Noutăţile anului şcolar 2013-2014

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 08 Septembrie 2013

Noul an şcolar va aduce cu sine câteva schimbări în învăţământul preuniversitar, modificarea modului de calcul al mediei de admitere în liceu şi introducerea evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a numărându-se printre cele mai importante. De asemenea, elevii din învăţământul primar vor putea studia, opţional, noi materii: Educaţie pentru societate, Filosofie pentru copii sau Educaţie financiară.

Media de admitere în învăţământul liceal se va calcula după un alt algoritm, potrivit anunţului ministrului educaţiei, Remus Pricopie, astfel că media de la Evaluarea Naţională va conta într-o proporţie de 75% în calculul final, iar media generală din anii de gimnaziu doar 25%. „Nu vor exista modificări în materia pentru examen sau în modalitatea de organizare şi desfăşurare a Evaluării Naţionale“, a dat asigurări ministrul educaţiei, acesta subliniind şi motivele pentru care s-a realizat modificarea, respectiv „diferenţa dintre notarea la clasă, pe parcursul gimnaziului, şi notarea la Evaluarea Naţională, la sfârşitul clasei a VIII-a. În multe unităţi de învăţământ exigenţa în notarea şi evaluarea continuă este mai redusă decât la Evaluarea Naţională“.

Pentru a remedia problema identificată, Remus Pricopie a anunţat că inspectoratele şcolare judeţene vor monitoriza fiecare unitate de învăţământ unde diferenţa dintre cele două medii este mai mare de două puncte. „La nivelul inspectoratelor şi la nivelul fiecărei şcoli vor fi realizate planuri, sub coordonarea ministerului, pentru creşterea ratei de promovare, pentru creşterea mediilor din cei patru ani şi a mediilor din evaluarea finală, precum şi pentru reducerea acestei discrepanţe din procesul de notare.Conducerea fiecărei şcoli va fi evaluată, începând din anul şcolar 2013-2014, în funcţie de cât de bine reuşeşte să îmbunătăţească aceşti indicatori“, a mai anunţat ministrul. Potrivit listei publicate pe site-ul Ministerului Educaţiei, în aproape 60% din unităţile de învăţământ s-au înregistrat diferenţe de 2 până la 2,5 puncte. În judeţele Iaşi, Sibiu, Braşov, Argeş, Giurgiu, Bacău, Constanţa, Dâmboviţa, Maramureş, Alba, Vaslui, Bistriţa-Năsăud, Mehedinţi, Sălaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Călăraşi, Botoşani şi Ialomiţa se înregistrează diferenţe de 2-2,5 puncte, în alte şase judeţe (Vâlcea, Mureş, Timiş, Hunedoara, Caraş-Severin, Olt) diferenţele depăşesc 2,5 puncte. Bucureştiul şi judeţul Brăila înregistrează un raport normal între evaluarea la clasă şi Evaluarea Naţională.

Începând cu anul şcolar 2013-2014 vor fi introduse noi discipline opţionale pentru elevii din ciclul primar: Filosofie pentru copii, Educaţie pentru societate şi Educaţie financiară, programele şcolare fiind deja adoptate prin ordin ministerial.

Astfel, disciplina Educaţie pentru societate va fi studiată la clasele pregătitoare, I şi a II-a, Filosofie pentru copii, la clasa a III-a şi/sau a IV-a, iar Educaţia financiară, la clasele a III-a şi/sau a IV-a. Cele trei opţionale fac parte din curriculum la decizia şcolii pentru învăţământul preuniversitar. În cadrul orelor de Educaţie pentru societate, elevii vor învăţa elemente de conduită moral-civică şi modul în care se aplică acestea în contexte reale de viaţă. Filosofia pentru copii va presupune învăţarea etapelor pe care le implică rezolvarea unei probleme date, cum să susţină un punct de vedere, dar şi cum să respecte punctele de vedere ale celuilalt. Programa pentru Educaţie financiară, adoptată în colaborare cu BNR, îşi propune educarea consumatorului şi dezvoltarea receptivităţii elevilor pentru domeniul financiar.

„Şcoala altfel“ se menţine în structura noului an şcolar

Structura anului şcolar 2013-2014 nu prezintă modificări majore, însumând 36 de săptămâni de cursuri. Semestrul I va debuta luni, 16 septembrie, şi se va încheia în data de 20 decembrie, în perioada 2-10 noiembrie 2013 fiind prevăzută o vacanţă de o săptămână pentru clasele din învăţământul primar şi preşcolari. După vacanţa de iarnă (21 decembrie 2013-5 ianuarie 2014), va urma o nouă lună de studiu, până în 31 ianuarie, după care toţi elevii vor beneficia de o săptămână de vacanţă intersemestrială.

Semestrul al II-lea va începe luni, 10 februarie 2014, şi va continua până în data de 11 aprilie 2014, în săptămâna 7-11 aprilie 2014 elevii vor urma un orar special în cadrul Săptămânii altfel - „Să ştii mai multe, să fii mai bun!“. Între 12 şi 22 aprilie, elevii vor fi în vacanţa de primăvară, noi cursuri fiind programate între 23 aprilie şi 20 iunie, când elevii vor intra în vacanţa de vară. Cursurile claselor a VIII-a se încheie în data de 13 iunie 2014.

Cât costă rechizitele

Noul an şcolar presupune însă şi noi eforturi financiare din partea părinţilor, pentru început aceştia trebuind să scoată din buzunar cel puţin 100 de lei pentru achiziţionarea rechizitelor de bază: ghiozdan, penar, caiete, stilou, acuarele, bloc de desen, carioci, creioane etc. Acestora li se adaugă alte materiale auxiliare ce vor fi cumpărate imediat după debutul şcolii, respectiv caiete speciale, culegeri şi materiale necesare la clasă. „Pentru început sunt necesare cel puţin două alocaţii pentru pregătirea copilului pentru şcoală, cu menţiunea că ghiozdanul nu va fi unul nou, cel puţin deocamdată, ci îl vom utiliza pe cel din anul trecut, mai ales când există doi fraţi la şcoală, iar noi, părinţii, suntem bugetari. Vor urma alte cheltuieli imediat după începerea anului şcolar, în funcţie de solicitările învăţătorului, respectiv profesorilor. Educaţia costă, noi depunem eforturi să facem faţă solicitărilor, însă statul ar trebui să susţină mult mai mult acest sector şi prin acordarea unei alocaţii mai mari, suma de 42 de lei cât însumează alocaţia de stat pentru un copil fiind derizorie“, ne-a declarat Maria Cojocaru, bugetară şi mamă a doi copii, elevi în mediul rural.