Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială „Nu avem intenţia să menţinem clauze abuzive în contracte“

„Nu avem intenţia să menţinem clauze abuzive în contracte“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 27 Feb 2013

„Dacă se spune că există o clauză abuzivă, mergem în instanţă, iar dacă se ajunge până la instanţa superioară supremă, dacă spune că am pierdut, schimbăm contractul din cap până în picioare“, a declarat preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor.

Caracterul abuziv al unei clauze trebuie să fie constatat de Înalta Curte, iar procesul să fie intentat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru ca băncile să accepte schimbarea clauzelor din toate contractele, a declarat preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Gheţea, în cadrul conferinţei „Anul Financiar Bancar 2013“.

„Dorinţa noastră, şi aici vreau să punctez foarte clar, este de a proteja sistemul bancar, dar în nici un caz nu dorim prin aceasta să creăm impresia că vreo bancă sau vreo asociaţie a băncilor are intenţia să menţină clauze abuzive în contracte (...). Vrem ca lucrurile să fie foarte clare, să nu dea loc de interpretare, dar nu dorim ca oricine sau orice complet de judecată să poată spune «aha, aceasta e o clauză abuzivă». Aşa cum este normal ca un client să îşi apere interesul, cred că aşa este normal ca şi o bancă să îşi apere interesul“, a spus Radu Gheţea.

Şeful ARB a mai precizat că bancherii au solicitat Ministerului Justiţiei ca procesele pe această speţă să nu fie limitate la Curtea de Apel, aşa cum prevede Codul Civil, ci să se meargă până la Înalta Curte.

„Noi avem o Autoritate Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Această autoritate să-şi însuşească şi la simpla sesizare a unui client. Dacă îşi însuşeşte că este o clauză abuzivă, mergem în instanţă, iar dacă se ajunge până la instanţa superioară supremă, dacă spune că am pierdut, schimbăm contractul din cap până în picioare“, a explicat preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor.

Procese mai rapide

Guvernul a amânat până în luna iunie prevederile din noul Cod de procedură civilă, care puteau duce la eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele (inclusiv din cele de credit). În schimb, a adus o modificare Legii 193/2000, ce va avea efect din 15 februarie 2013: hotărârile instanţelor de fond la sesizarea Protecţiei Consumatorilor sunt supuse numai apelului. Aceste dispoziţii urmează să se aplice pentru procesele începute în perioada 15 februarie 2013 (data intrării parţiale în vigoare a noului Cod de procedură civilă) şi 30 iunie 2013 (ziua anterioară punerii în aplicare a tuturor modificărilor aduse la Legea 193/2000).

Astfel, noua prevedere elimină posibilitatea întregului litigiu de a trece şi prin recurs, lucru ce ar trebui, cel puţin teoretic, să grăbească finalizarea acţiunilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. ANPC va chema în judecată comercianţii care au în contracte clauze abuzive la judecătoria în a cărei rază teritorială s-a săvârşit fapta sau contravenientul îşi are sediul, ca şi până acum, dar va încheia procesul în apel la tribunal. De reţinut că nu toate procesele treceau până acum şi prin faza de apel.

Plângerile la ANPC din ultimii ani au vizat în mod special băncile, mai ales după intrarea în vigoare a OUG 50/2010. Până în luna octombrie a anului trecut, ANPC câştigase 280 de procese în favoarea clienţilor băncilor, din cele 350 încheiate cu hotărâri definitive (o rată de 80%).