Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Numărul romilor şcolarizaţi în România a crescut de două ori în ultimii 20 de ani
Romii din Europa de Est nu merg la şcoală, reiese din tabloul educaţiei copiilor romi din Europa de Est, prezentat la cel de-al doilea summit european privind incluziunea ţiganilor, organizat de Preşedinţia spaniolă a Consiliului UE şi de Comisia Europeană la Cordoba, în Spania, care menţionează în acest sens o slabă rată a şcolarizării, segregarea şi excluderea.
În timp ce numărul copiilor romi şcolarizaţi în România s-a mărit de peste două ori în 20 de ani, un studiu publicat în 2008 subliniază că 19% dintre ţiganii cu vârste între 18 şi 29 de ani nu au mers niciodată la şcoală, faţă de 1,8% în rândul celorlalţi copii.
În Polonia, numărul tinerilor romi neşcolarizaţi oscilează între 10% (potrivit asociaţiei ce reprezintă această minoritate) şi 30% (potrivit guvernului), în timp ce în Slovacia 3% dintre copiii romi îşi încheie studiile secundare şi numai 0,3% obţin o diplomă universitară. În Ungaria, 40% dintre tinerii ţigani nu termină şcoala primară şi abia 1% au studii superioare.
Sărăcia, cunoaşterea insuficientă a limbii oficiale, neîncrederea faţă de instituţii, dezinteresul autorităţilor şi chiar intoleranţa din partea restului populaţiei îngreunează accesul mai larg la educaţie, adaugă sursa citată.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a criticat Ungaria şi a condamnat Republica Cehă pentru plasarea unor copii romi în şcoli pentru copii cu handicap mintal, acest lucru fiind o practică curentă în regiune, potrivit UNICEF.
În România, asociaţia Romani Criss desfăşoară un program pentru a reduce abandonul şcolar şi a încuraja includerea. La şcoala Darvari (sud), beneficiară a proiectului, frecvenţa la ore a crescut. Copiii, între care şi romi, îşi fac deseori temele împreună şi îşi împart cu plăcere mâncarea şi stiloul, scrie AFP.