Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială O lege pentru consumatorii de credite

O lege pentru consumatorii de credite

Data: 03 Iulie 2008

14 bănci din 20 au fost sancţionate cu amenzi de către inspectorii Autorităţii Naţionale a Protecţiei Consumatorului (ANPC), lista acestora fiind publicată pe site-ul ANPC. Instituţiile bancare au fost reclamate de 693 de ori, fie pentru comisioanele introduse pe parcursul derulării contractului, fie pentru modificarea dobânzilor şi a comisioanelor fără o notificare prealabilă sau înregistrarea consumatorilor la Biroul de Credit pentru datorii inexistente. „În scopul asigurării unui grad ridicat de protecţie pentru clienţii băncilor, ANPC va iniţia o lege cu măsuri de protecţie a consumatorilor de servicii financiare“, se arată în comunicatul de presă postat pe site-ul ANPC. Legea va obliga băncile să stabilească o formulă clară de calcul a dobânzii variabile.

Marea majoritate a băncilor controlate de inspectorii de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor au căzut testul de corectitudine, nu mai puţin de 14 instituţii bancare din 20 fiind amendate pentru încălcarea drepturilor consumatorilor.

Potrivit ANPC, de la începutul anului, au fost înregistrate, la nivelul întregii ţări, 693 de reclamaţii privind serviciile financiar – bancare.

În urma controlului, s-au descoperit comisioane introduse pe parcursul derulării contractului, care nu erau menţionate la momentul încheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere etc.), tarife disproporţionate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese/adeverinţe necesare consumatorului în cazul în care acesta efectua o rambursare anticipată, prin refinanţare externă), modificarea unilaterală a dobânzilor si comisioanelor fără notificare, dar şi rambursări anticipate neoperate în cont, tranzacţii bancare eronate, lichidări de conturi neoperate.

Înregistraţi pe lista de datornici,fără a avea datorii

De asemenea, foarte mulţi clienţi s-au trezit peste noapte datornici, deşi nu înregistrau întârzieri la plată, fiind înregistraţi pe lista neagră a Biroului de Credit, instituţiile bancare făcând acest lucru fără o notificare în prealabil.

De asemenea, inspectorii pentru protecţia consumatorului au mai scos la iveală un calcul greşit al băncilor la lichidarea conturilor, „consumatorii fiind obligaţi să plătească de mai multe ori aceleaşi comisioane şi penalităţi pentru rate deja achitate“. Au mai fost găsite nereguli la capitolul informare, consumatorii fiind informaţi incorect şi incomplet cu privire la condiţiile de creditare, înainte de semnarea contractului de credit; ofertele publicitare nu sunt respectate, iar comisioanele bancare pentru operaţiile curente nu sunt afişate. La toate acestea, se adaugă şi un limbaj neadecvat al angajaţilor băncilor, care, de multe ori, „au un limbaj grosolan şi refuză să preia reclamaţiile“.

Notificare prin extras de cont trimis acasă

Pentru reglementarea suplimentară a relaţiei client-bancă şi pentru o mai bună protecţie a consumatorilor, ANPC va iniţia o lege cu măsuri de protecţie a consumatorilor de servicii financiare. Documentul va presupune stabilirea unor comisioane nemodificabile ca valoare, fixă sau procent, pe toată durata derulării unui contract de credit, aceste comisioane putând fi modificate doar în sensul diminuării sau eliminării lor. Cu adevărat important pentru consumatori şi pentru buzunarul lor va fi formula clară şi transparentă de calcul a dobânzii variabile. S-a stabilit ca dobânda fiecărei bănci, pentru fiecare produs de credit, să fie formată din dobânda de bază a acelei bănci, pentru acel produs, plus o marjă de profit şi risc, aceasta din urmă fiind nemodificabilă. Pentru modificarea dobânzii de bază banca are obligaţia de a notifica clientul prin intermediul extrasului de cont sau printr-o anexă la extras. Extrasul poate fi transmis clientului prin poştă sau poate fi păstrat în bancă, la dispoziţia acestuia, conform opţiunii împrumutatului la data semnării contractului. Clientul are opţiunea să accepte plata comisionului şi să deruleze în continuare creditul, în noile condiţii de cost, fie să ramburseze integral creditul sau să transfere creditul la altă bancă.

„Era momentul ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor să stabilească dacă sunt respectate drepturile românilor care apelează la serviciile băncilor. Mutarea interesului nostru, ca instituţie, în domeniul atât de reclamat al serviciilor, va aduce beneficii consumatorilor”, a declarat secretarul de stat Dan Vlaicu, preşedintele ANPC. De asemenea, în cazul creditelor ipotecare, clienţii vor putea analiza contractele cu 10 zile înainte de semnare.

De asemenea, în perioada următoare ar putea să se implementeze un Cod de Bune Practici în domeniul bancar. Deşi pe piaţa financiară mondială reprezintă o condiţie, fiecare bancă în parte va decide dacă se va alătura sau nu acestei iniţiative.

Lista băncilor amendate de ANPC

- Banca Românească;

- BCR - a contestat procesul verbal în justiţie, litigiul aflându-se pe rolul Instanţei de fond;

- ABN AMRO Bank - operatorul economic a contestat procesul verbal în justiţie;

- Volksbank;

- Credit Europe Bank;

- Unicredit Ţiriac Bank - operatorul economic a contestat procesul verbal în justiţie;

- Piraeus Bank;

- Raiffesen Bank;

- BRD-Groupe Societe Generale SA;

- CEC SA - operatorul economic a contestat procesul verbal în justiţie, litigiul aflându-se pe rolul Instanţei de fond;

- Bancpost SA - a contestat procesul verbal în justiţie;

- OTP Bank România SA ;

- Libra Bank;

- Carpatica.