Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
O nouă strategie de reducere a accidentelor rutiere
Unul dintre noile obiective pentru următorii 10 ani în materie de siguranţă rutieră se referă la redirecţionarea finanţării europene în domeniul construcţiei de drumuri către proiectele care sunt conforme cu normele comunitare de siguranţă rutieră.
Statisticile europene prezintă un tablou sumbru, cu şosele însângerate, pe parcursul anului trecut nu mai puţin de 35.000 de persoane pierzându-şi viaţa în accidente rutiere, aproximativ 1.000 fiind copii. Regatul Unit, Olanda şi Suedia au fost ţările cu cea mai scăzută rată a mortalităţii provocate de accidentele rutiere, în 2009, în timp ce la polul opus s-au aflat România şi Grecia. Principalele cauze ale accidentelor soldate cu morţi sunt viteza, consumul de alcool la volan şi nefolosirea centurii de siguranţă. În acelaşi timp însă, potrivit Comisiei Europene, participanţii la trafic se confruntă şi cu riscuri inutile din cauza vehiculelor nesigure şi a drumurilor prost întreţinute, tinerii şi motocicliştii fiind categoriile cele mai expuse riscului. În aceste zile, UE şi-a reînnoit obiectivul de reducere la jumătate a ratei anuale a mortalităţii, stabilind o nouă strategie pentru următorii 10 ani. Astfel, noile reglementări vor impune dotarea vehiculelor cu sisteme automate de avertizare, inclusiv pentru depăşirea limitei de viteză şi părăsirea involuntară a benzii de circulaţie, iar finanţarea europeană în domeniul construcţiei de drumuri va fi direcţionată doar către proiectele care se conformează cu normele europene în materie de siguranţă rutieră. În acelaşi timp, autorităţile europene vor colabora cu cele naţionale, pentru a elabora o strategie comună privind edu-carea şi formarea participanţilor la trafic. Media ultimilor ani arată o reducere a numărului de accidente mortale pentru toate mijloacele de transport, mai puţin pentru categoria motocicletelor. Anual, motocicliştii sunt implicaţi în 17% din accidentele mortale, în ciuda faptului că ei reprezintă doar două procente din totalul participanţilor la trafic. Invocând aceste statistici îngrijorătoare, Comisia a subliniat necesitatea depunerii unor eforturi suplimentare pentru ameliorarea siguranţei motocicliştilor. Potrivit unui bilanţ al UE, comparativ cu anul 2001, rata mortalităţii a fost redusă la jumătate doar în cazul a patru ţări comunitare, respectiv Letonia, Spania, Estonia şi Portugalia, în timp ce în România, ca şi în Malta, numărul deceselor a crescut. Majoritatea persoanelor chestionate în legătură cu această problemă gravă cu care se confruntă UE sunt de părere că măsurile guvernamentale ar trebui să fie orientate către îmbunătăţirea calităţii drumurilor şi aplicarea mai strictă a legislaţiei rutiere.