Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială „O soluţie la mentalitatea conflictuală a românului“

„O soluţie la mentalitatea conflictuală a românului“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Data: 10 Martie 2013

Anul trecut, au fost rezolvate şi scoase de pe rolul instanţelor, cu ajutorul mediatorilor, peste 7.000-8.000 de cauze, cele mai multe având ca subiect partajul bunurilor comune, partajele succesorale sau litigii între profesionişti.

Preşedintele Consiliului de Mediere, Dorin Bădulescu, susţine că mediatorii au soluţionat, prin acord total sau parţial, peste 90% dintre cauzele ajunse la birourile acestora. Într-un interviu acordat agenţiei Agerpres, Bădulescu a precizat că esenţa medierii este confidenţialitatea. „În mediere, decizia aparţine părţilor, în sensul că mediatorul acţionează fără să poată impune o soluţie, fără să poată să consilieze, practic ajută părţile să comunice eficient, astfel încât să-şi găsească soluţia. Un alt avantaj major al medierii este confidenţialitatea şi cadrul privat în care această procedură se desfăşoară. Confidenţialitatea este esenţa medierii, iar păstrarea secretului celor discutate de către mediator este o obligaţie nelimitată în timp“, a spus Dorin Bădulescu.

Totodată, preşedintele Consiliului de Mediere din România a subliniat că acest proces de rezolvare a disputelor între două părţi implică costuri mult mai mici faţă de cele presupuse de justiţia clasică, iar timpul scurt este, de asemenea, un avantaj al medierii, de multe ori părţile ajungând la consens într-o singură şedinţă de două-trei ore. Dorin Bădulescu a mai estimat că, în 2012, au fost rezolvate şi scoase de pe rolul instanţelor, cu ajutorul mediatorilor, peste 7.000-8.000 de cauze.

Începând cu data de 15 februarie, în mai multe cauze civile este obligatoriu ca părţile să participe la o şedinţă informativă şi gratuită privind medierea înainte de a se adresa instanţei.

Preşedintele Consiliului de Mediere a explicat că experienţele anilor anteriori au arătat că sunt trei zone cu preponderenţă urmărite de cererile de mediere. „Este vorba de zona de familie - divorţ, inclusiv partajul bunurilor comune, e vorba de partajele succesorale, zona de împărţire a averii succesorale rămase de pe urma unui defunct şi zona de litigii între profesionişti, în special acţiunile în pretenţii cu privire la anumite sume de bani datorate, neplătite la timp şi aşa mai departe. Aceste cauze reprezintă, cred, adunate, peste 60% din totalul celor ajunse la mediator“, a spus Dorin Bădulescu.

În prezent, în România sunt autorizate pentru acţiuni de mediere circa 5.000 de persoane. „Este o profesie nouă, ce îşi propune să schimbe mentalitatea conflictuală din trecut a românului cu una înclinată spre dialog“, a subliniat Dorin Bădulescu.

Noul Cod de procedură civilă prevede că, începând din 15 februarie anul curent, părţile angajate în procese vor fi obligate de instanţe să participe la şedinţa de informare privind avantajele medierii, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală şi în alte materii, în condiţiile prevăzute de lege.

„În cazul în care reclamanţii nu îndeplinesc obligaţia de participare la şedinţa de informare privind medierea, anterior introducerii cererii de chemare în judecată sau după declanşarea procesului până la termenul dat de instanţă în acest scop, instanţele vor respinge cererile de chemare în judecată ca inadmisibile“, se arată în noile reglementări.