Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Ofertele „gratuite“ şi publicitatea agresivă sau înşelătoare vor fi dur sancţionate

Ofertele „gratuite“ şi publicitatea agresivă sau înşelătoare vor fi dur sancţionate

Data: 16 Ianuarie 2008

▲ Începând cu luna februarie, firmele care se folosesc de reclame agresive sau înşelătoare vor fi amendate cu până la 30 de mii de lei, iar dacă nu încetează, amenzile pot ajunge la 60 de mii de lei ▲ Lista neagră mai conţine sistemele piramidale, reportajele publicitare (practica de a folosi conţinutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, în cazul în care comerciantul a plătit pentru această promovare, fără a specifica acest lucru în mod clar) ▲

În sfârşit, românii nu vor mai fi stresaţi cu reclame agresive sau înşelătoare şi nici nu vor mai putea fi atraşi în mirajul superofertelor de produse „gratis“. Aceasta deoarece a intrat în vigoare Legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte şi este aplicabilă începând cu luna februarie, după cum a declarat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu. Actul normativ conferă ANPC competenţa de a sancţiona publicitatea înşelătoare, publicitatea agresivă, falsele oferte „gratuite“, inducerea în eroare a consumatorilor prin omisiune sau prin reclamele-capcană.

Amenzi de până la 60 de mii de lei pentru cei care nu se liniştesc

Sancţiunile pe care ANPC le poate aplica sunt de la 3.000 la 30.000 de lei. Neîncetarea practicii incorecte atrage după sine sancţiuni de la 6.000 la 60.000 lei, iar ca măsură complementară se poate dispune suspendarea activităţii până la intrarea în legalitate. Depunerea unei contestaţii în instanţă de către operatorul economic nu duce la suspendarea măsurii decise de către ANPC. Toate aceste modalităţi de a păcăli consumatorul sunt incluse într-o listă neagră detaliată a practicilor comerciale considerate incorecte în orice situaţie, care vor fi sancţionate de ANPC începând cu 31 ianuarie 2008. În această perioadă, operatorii economici au obligaţia de a cunoaşte prevederile acestei legi. „Chiar în următoarele zile ne vom întâlni cu reprezentanţii lanţurilor de hipermarketuri, pe care îi vom informa despre noile prevederi legale şi asupra sancţiunilor pe care le riscă în cazul nerespectării legii“, a spus Vlaicu.

Instituţia care va monitoriza aceste probleme este ANPC

Legea consolidează standardele care interzic practicile comerciale incorecte, clasificate în practici comerciale înşelătoare (prin acţiune sau prin omisiune) şi practici comerciale agresive şi stabileşte sancţiunile ce se aplică pentru încălcarea normelor legale. „Practicile comerciale incorecte pot fi sesizate ANPC de orice persoană sau organizaţie care, potrivit legii, are un interes legitim, chiar şi de către operatorii economici concurenţi. Aceştia au, de asemenea, posibilitatea de a-i acţiona în justiţie pe comercianţii care încalcă legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte“, a arătat preşedintele ANPC. Adoptarea acestei legi reprezintă interzicerea metodelor abuzive prin care comercianţii încalcă drepturile consumatorilor. Printre cele mai grave se regăseşte publicitatea-capcană, practica de a convinge consumatorul să cumpere de la o anumită societate, făcând publicitate unui produs la un preţ foarte scăzut, pentru care nu există un stoc corespunzător.

„Bonusul“ înşelător va fi amendat de Protecţia Consumatorului

Legea face referire şi la falsele oferte „gratuite“, şi anume crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind „gratuite“, „bonus“, „fără taxe“ sau în termeni similari, în cazul în care consumatorul trebuie să plătească orice altă sumă în afară de costurile pe care le implică ridicarea sau plata livrării articolului. Sunt interzise îndemnurile directe adresate copiilor de a cumpăra anumite produse sau de a-şi convinge părinţii să le cumpere, precum şi afirmaţiile false cu privire la proprietăţile curative ale produselor, de la alergii, căderea părului şi până la pierderea în greutate. Este, de asemenea, interzisă practica de a crea consumatorilor falsa impresie că au câştigat un premiu în condiţiile în care nu există nici un premiu sau acţiunea pe care trebuie să o întreprindă pentru a câştiga premiul este condiţionată de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.

Amenzi şi pentru reportajele publicitare

Lista neagră mai conţine sistemele piramidale, reportajele publicitare (practica de a folosi conţinutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, în cazul în care comerciantul a plătit pentru această promovare, fără a specifica acest lucru în mod clar), impresiile înşelătoare cu privire la drepturile consumatorilor, ofertele limitate, limba în care sunt oferite serviciile post-vânzare, precum şi garanţiile valabile în întreaga Europă. „Noul act normativ va conferi inspectorilor ANPC mai multă putere în îndeplinirea activităţii şi va reduce considerabil practicile comerciale agresive şi înşelătoare“, a adăugat Dan Vlaicu.