Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Pe 15 ianuarie, produsele sezoniere intră la solduri
Toate articolele nealimentare cu caracter sezonier intră în febra reducerilor în perioada 15 ianuarie-15 aprilie. Soldurile umplu buzunarele comercianţilor, dar aduc anumite beneficii şi consumatorilor, care încep o adevărată vânătoare de preţuri mici. Reducerile la articolele din colecţia toamnă-iarnă sunt anunţate la primărie înainte cu 15 zile şi sunt ieftinite în funcţie de politica fiecărui manager de firmă în parte, respectând însă anumite reguli.
„Vânzările cu preţ redus“ reprezintă atracţia principală după sărbătorile de iarnă, consumatorii fiind tentaţi să achiziţioneze articole de îmbrăcăminte sau încălţăminte chiar dacă nu au neapărată nevoie de ele şi chiar dacă anul viitor nu vor mai fi „în trend“. În această categorie sunt incluse toate produsele nealimentare cu caracter sezonier. Potrivit normelor în vigoare, în categoria de „vânzări la preţ redus“ sunt incluse mai multe strategii de marketing ale magazinelor la care însă se poate apela doar în cursul anumitor perioade din an. Astfel, pe parcursul unui an, vânătorii de chilipiruri au parte de vânzări de lichidare - când magazinul este pe cale de dispariţie, vânzări de soldare - reduceri la articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte de sezon, toamnă-iarnă, reduceri la articolele de primăvară-vară de la 1 august la 31 octombrie, vânzări efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică, vânzări promoţionale - un anumit procent din preţul produsului este făcut cadou consumatorului. Vânzările promoţionale pot fi recunoscute, potrivit legislaţiei în vigoare, după oferte de genul „Cumperi un produs, iar al doilea îl primeşti gratis“ sau „Cu 10% mai mult la acelaşi preţ“ - când ne referim la băuturile răcoritoare. De asemenea, în anumite perioade din an, consumatorii au parte de vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale, după ce evenimentul a trecut şi este evident că produsele respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale. În acest caz ne referim la jucării tematice, globuri, ornamente sau artificii, pentru pomul de Crăciun, mărţişoare sau alte produse personalizate pentru ziua de 1 Martie sau 8 Martie, iepuraşi şi ouă de ciocolată sau alte produse specifice sărbătorilor de Paşti, ori cu prilejul unor manifestări culturale, expoziţionale sau sportive, dar fără a se limita la confecţii şi tricotaje inscripţionate cu diverse înscrisuri sau însemne care fac referire la acea manifestare. Preţul produsului scos la soldare „nu trebuie să fie mai mic decât costul de producţie“ Vănzările prin soldare au de regulă cei mai mulţi simpatizanţi şi aceştia nu pot fi catalogaţi ca făcând parte dintr-o anumită categorie socială. Potrivit specialiştilor, de solduri nu sunt atraşi doar o anumită categorie de oameni, consumatorii şi cu bani şi cu mai puţini bani fiind atraşi de ideea de câştig. Potrivit legislaţiei cu privire la protecţia consumatorului pe acest segment de activitate, preţul produsului scos la soldare „nu trebuie să fie mai mic decât costul de producţie“. Drept urmare, fiecare patron al magazinelor care recurge la această practică comercială numită soldare poate reduce preţul în funcţie de aşteptări: dacă vrea să vândă mai mult, preţul va fi scăzut până la limita de jos admisă. Comercianţii trebuie să se înregistreze la primărie Legislaţia prevede ca, înainte cu 15 zile de demararea operaţiunilor de soldare, comercianţii să notifice în scris primăria cu privire la perioada în care vor fi efectuate vânzările de soldare. Astfel de practici se pot efectua doar în cursul a două perioade pe an cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut al perioadei de soldări şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date. Perioadele de soldări se stabilesc de comerciant între anumite limite impuse de lege, respectiv 15 ianuarie-15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă-iarnă, şi 1 august-30 septembrie inclusiv, pentru produsele de primăvară-vară. Stocul de produse propus pentru rduceri trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare. Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut al vânzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare. Preţ nou şi preţ vechi Potrivit legii, reducerea de preţ pentru un produs sau serviciu nu poate fi prezentată consumatorilor ca pe o ofertă gratuită a unei părţi din produs sau serviciu. Este interzisă condiţionarea vânzării către consumatori a unui produs de cumpărarea unei cantităţi impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu. La vânzarea produsului sau la prestarea serviciului, comerciantul ori prestatorul de servicii trebuie să aducă la cunoştinţa consumatorului, pe lângă informaţiile furnizate prin etichetare, marcare sau ambalare, şi informaţii privind caracteristicile produsului sau serviciului, condiţiile de vânzare şi modul de utilizare. Orice anunţ de reducere de preţ trebuie exprimată în valoarea absolută sau în procent şi afişată într-un loc vizibil, noul preţ se va scrie lângă preţul vechi, acesta din urmă fiind barat. Un alt mod de afişare a preţului produsului poate fi menţionat prin sintagmele „preţ nou“ şi „preţ vechi“. Consumatorii trebuie să ştie că produsele achiziţionate de la solduri au acelaşi termen de garanţie prevăzut conform legii ca şi în cazul în care ar fi fost achiziţionat în orice altă perioadă din an. Paris, oraşul reducerilor de iarnă Practica soldurilor nu o întâlnim doar în ţara noastră, ţări precum Statele Unite ale Americii, Germania sau Franţa sunt renumite pentru „bătăile“ cumpărătorilor înainte de deschiderea uşilor la magazinele cu reduceri. De exemplu, anul acesta, autorităţile pariziene şi cele din turism au început promovarea celei de-a patra ediţii a programului „Soldes by Paris“, menit să atragă un număr mare de turişti în luna ianuarie, odată cu startul sezonului reducerilor de iarnă din capitala Franţei. În acest an, însă, organizatorii sunt determinaţi să transforme Parisul în capitala numărul unu a modei şi a shoppingului, lăsând mult în urmă „rivale“ de renume, precum Milano, Londra sau Dubai. Pentru a-i ademeni pe turişti, au fost puse la bătaie itinerarii de shopping, un ghid bilingv al cumpărăturilor, website-ul shoppingbyparis.com, dar şi numeroase alte evenimente speciale. Astfel, „Soldes by Paris“ va oferi o lună întreagă de festivităţi şi oferte speciale, punctul culminant al sezonului fiind anunţat în perioada 6 şi 9 ianuarie 2010. Astfel, într-o perioadă când numărul turiştilor tinde să scadă, cele aproape 350 de hoteluri, restaurante şi agenţii de turism implicate în campanie oferă vacanţe de shopping combinate cu cele de vizitat împrejurimile şi cu evenimente speciale, organizate în acest scop, dar şi reduceri şi oferte speciale propuse de 1.500 de comercianţi.