Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Piaţa europeană, deschisă total vinurilor moldoveneşti
De la 1 ianuarie 2014, vinurile din Republica Moldova vor putea fi comercializate fără nici o restricţie pe piaţa europeană, comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş, apreciind momentul ca pe unul extrem de important pentru economia acestei ţări. Republica Moldova a lansat, marţi, brandul naţional al vinurilor moldoveneşti „Wine of Moldova“.
Încă din primele zile ale anului 2014, piaţa Uniunii Europene va fi deschisă complet pentru importurile de vin din Republica Moldova, decizia Parlamentului European în acest sens fiind primită cu bucurie de comisarul european pentru dezvoltare rurală, Dacian Cioloş. „Mă bucur că propunerea Comisiei Europene de a acorda acces neîngrădit pe piaţa UE pentru vinurile din Republica Moldova va deveni realitate de la 1 ianuarie 2014. Rapiditatea cu care a fost adoptată, votul unanim de azi din Consiliul de Miniştri, dar şi larga susţinere de care s-a bucurat în Parlamentul European - şi aici doresc să subliniez contribuţia domnului Iuliu Winkler, raportorul PE pentru acest dosar - arată că, dincolo de semnale politice, Uniunea Europeană este solidară cu partenerii ei, prin măsuri cu impact economic concret“, a declarat Cioloş, citat de Agepres. Oficialul european s-a arătat convins că vinurile moldoveneşti îşi vor găsi locul pe piaţa europeană, o piaţă de peste 500 de milioane de consumatori, interesaţi de calitate, de diversitate, de tradiţie, o piaţă deschisă cu reguli clare şi transparente. „Sectorul vinicol este deosebit de important pentru economia Republicii Moldova şi sper că oportunităţile oferite de accesul neîngrădit pe piaţa UE vor fi însoţite de investiţii în producţia de vin de calitate, dar şi în promovarea lui“, a mai spus comisarul european Dacian Cioloş, după adoptarea propunerii Comisiei Europene de către Consiliul UE pentru agricultură. Pentru a se prezenta cât mai bine în exterior, Republica Moldova a lansat marţi brandul naţional al vinurilor moldoveneşti „Wine of Moldova“ - „O legendă vie“, autorităţile sperând că astfel vor reuşi să asigure sporirea calităţii, dar şi a consumului de vin pe plan intern şi a exportului pe pieţele externe. „Implementarea programului «Wine of Moldova» ar putea contribui ca până în anul 2020 exporturile de vin să crească până la 200 de milioane de litri, să crească preţul mediu la export cu 15%, dar şi să fie dublat consumul de vin îmbuteliat pe piaţa internă“, a declarat directorul executiv al Oficiului Naţional al Viei şi Vinului, Dumitru Munteanu. Ministrul agriculturii, Vasile Bumacov, a precizat că, fără o promovare bună pe plan extern, producătorii moldoveni nu se pot aştepta la exporturi mari. Pe piaţa externă, brandul naţional “Wine of Moldova“ va fi lansat la expoziţia ProWein 2014, care se va desfăşura la Dusseldorf, Germania. Republica Moldova a exportat în primele 11 luni ale acestui an 120 milioane de litri de vin, în valoare de 190 milioane de dolari. Exportul a crescut cu 23%, iar principala destinaţie sunt câteva state din CSI. Este vorba în primul rând de Rusia, dar şi de Ucraina, Belarus şi Kazahstan. Cel mai mare consumator de vinuri moldoveneşti din UE este Polonia, urmată de Cehia şi România.