Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Planul Comisiei Europene privind reducerea emisiilor de CO2, în pericol
▲ Potrivit unui studiu al Agenţiei Europene pentru Mediu, emisiile din sectorul transporturilor au crescut alarmant în urma perioadă, constituind, în 2005, 22% din totalul emisiilor poluante ▲ 74% dintre deplasările pasagerilor au fost efectuate la bordul maşinilor, în 2004, în Uniunea Europeană ▲ Germania şi Franţa au anunţat încheierea unui acord pe tema reducerii emisiilor de dioxid de carbon provenind de la vehicule ▲
Politicile europene care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transporturi sunt neputincioase în faţa creşterii continue a volumului de deplasări la nivel global, potrivit unui studiu al Agenţiei Europene pentru Mediu (AEM), citat de AFP. AEM recomandă definirea unor politici care să vizeze nu numai transporturile, ci „toate sectoarele de unde provine cererea“, printre care industria, serviciile şi planificarea urbană. În perioada 1990-2005, emisiile de gaze cu efect de seră în Uniunea Europeană s-au diminuat cu 7,9%, sub efectul politicilor favorabile climei. În acelaşi timp, însă, emisiile din sectorul transporturilor au crescut cu 26% şi doar ele constituiau 22% din totalul emisiilor poluante în 2005. „Dacă emisiile provenind din transporturi au scăzut în acelaşi ritm cu cele din alte sectoare ale societăţii, UE şi-ar fi redus gazul cu efect de seră cu 14 procente în loc de 7,9“, apreciază autorii studiului. „Foaia de drum de la Bali“, care stabileşte cadrul negocierilor privind viitorul acord post-Kyoto (după 2012), preconizează ca ţările dezvoltate să îşi reducă emisiile de la -10% până la -30%, respectiv de la -25% la -40% până în 2020, comparativ cu 1990. „Pentru a ajunge la acest lucru, trebuie limitată creşterea emisiilor generate de transporturi între plus 4% maximum şi minus 2% (dacă este posibil) în loc de plus 15 procente)“, în ritmul actual, se adaugă în studiu. Diferitele politici care acţionează asupra tehnologiei vehiculelor sau calitatea combustibilului „sunt anulate de creşterea volumului global al transporturilor“, în special cel aerian şi rutier. În perioada 1995-2004, transportul aerian a sporit cu 49%, cel rutier cu 18%. Circa 74% dintre deplasările pasagerilor au fost efectuate la bordul maşinilor, în 2004, în Uniunea Europeană. Acord Germania - Franţa privind reducerea emisiilor de CO2 Cancelarul german Angela Merkel a anunţat că Germania şi Franţa intenţionează să încheie un acord pe tema reducerii emisiilor de dioxid de carbon provenind de la vehicule, în cadrul Uniunii Europene, relatează AFP. Merkel a declarat într-o conferinţă de presă, după o întrevedere cu preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, că „un acord este luat în considerare cu Franţa privind obiectivele europene de reducere a emisiilor de dioxid de carbon provenind de la vehicule“. Oficialul german a anunţat formarea unor grupuri de lucru pe această temă la nivelul cancelariei germane şi la Palatul Elysée. Preşedintele Sarkozy a vorbit la rândul său de o „poziţie comună a Franţei şi Germaniei în zilele următoare“. „Nu se pot găsi poziţii mai diferite decât cele ale Franţei şi Germaniei“ în această privinţă, a precizat el. Berlinul se opune proiectului Uniunii Europene privind reducerea emisiilor de carbon provenind de la vehicule în funcţie de greutatea lor. Dezbaterea pe tema reducerii emisiilor de carbon în Europa a fost marcată luni de o opoziţie franco-germană, în cadrul reuniunii dintre miniştrii europeni pentru Mediu, de la Bruxelles. „Ne aflăm în punctul (de întâlnire) al contradicţiilor“, a denunţat ministrul francez Jean-Louis Borloo. „Este dificil să susţii că vehiculele mai grele, deci cele mai puternice, au un drept internaţional să emită mai mult decât restul“, a declarat el, vizând implicit Germania. „Anumite state membre încearcă să ducă o politică industrială în detrimentul mediului“, a precizat secretarul de stat german, Matthias Machnig, într-o conferinţă de presă, vizând indirect Franţa şi Italia. „Propunem stabilirea unui nivel de efort maxim pentru fiecare fabricant şi sugerăm o reducere de 25% a emisiilor comparativ cu nivelul lor actual“, a declarat Hilary Benn. Potrivit propunerilor făcute, companiile constructoare de maşini grele depun mai multe eforturi decât celelalte. Printre ţările producătoare de modele mici se numără Franţa, Italia, Spania şi România, în timp ce în rândul ţărilor producătoare de vehicule mari, 4x4 şi maşini sport mai poluante, se regăsesc Germania şi Suedia. Critici la adresa planului de acţiune a CE împotriva încălzirii climei Mai multe state membre ale Uniunii Europene au exprimat la începutul săptămânii, în cadrul unei dezbateri publice la Bruxelles, serioase rezerve şi critici împotriva planului de acţiune al Comisiei Europene pentru a lupta împotriva încălzirii climei, informează AFP. „Măsurile prevăzute riscă să aibă impact negativ asupra nivelului de trai al cetăţenilor noştri şi asupra competitivităţii întreprinderilor noastre“, a estimat ministrul polonez al mediului, Maciej Nowicki. Omologul său luxemburghez, Lucien Lux, a acuzat la rândul său planul de acţiune, considerând că „nu ţine cont de particularităţile naţionale“. CE a susţinut necesitatea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră cu 20% până în 2020, în raport cu nivelurile din 1990, dar şi asigurarea în cadrul consumului a unui procentaj de 20% de energii regenerabile. Potrivit uneia dintre măsuri, industriile cu potenţial mare de poluare din cadrul UE ar urma să plătească, începând din 2013, „permise de poluare“. Sectorul electricităţii, de unde provin o mare parte din emisiile de CO2, va trebui să plătească pentru a obţine drepturi de poluare vândute la licitaţie. Sectoarele de activitate neincluse în sistemul cotelor de poluare plătite, între care transportul şi agricultura, au şi ele obiective de reducere calculate pentru fiecare ţară în parte.