Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Platformă online pentru rezolvarea litigiilor cumpărători-comercianţi
Cumpărătorii nemulţumiţi de un produs sau serviciu achiziţionat online pot găsi o soluţie împreună cu comerciantul apelând la o platformă lansată în acest scop de Comisia Europeană. În 2015, România se situa pe ultimul loc în UE în ceea ce privește cumpărăturile online (11%), potrivit Oficiului European de Statistică (Eurostat).
Comisia Europeană a lansat o nouă platformă care le va permite cumpărătorilor și comercianților să-și rezolve online litigiile având ca obiect produse sau servicii achiziționate pe internet. „Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL) pune la dispoziția consumatorilor și a comercianților o modalitate de a rezolva litigii legate de cumpărături efectuate pe internet atât din propria țară, cât și din străinătate. Mai exact, litigiile sunt înaintate unor organisme de soluționare alternativă a litigiilor (entități SAL) înregistrate pe platformă. Acestea sunt selectate de statele membre după anumite criterii de calitate și comunicate apoi Comisiei”, după cum explică, într-un comunicat, Centrul European al Consumatorilor - ECC România.
Platforma este uşor de utilizat şi poate fi accesată de pe toate tipurile de dispozitive, iar consumatorii pot completa formularul de reclamaţie pe site urmând trei paşi simpli. De asemenea, platforma este multinlingvă, inclusiv pentru limba română, şi include, în plus, un serviciu de traducere care facilitează rezolvarea litigiilor între părți din țări diferite. „De cele mai multe ori, consumatorii care au probleme când fac cumpărături online nu depun reclamații, crezând că procedurile durează prea mult și că șansele de rezolvare sunt mici. Platforma de soluționare online a litigiilor este un instrument inovator care le va permite atât consumatorilor, cât și comercianților să economisească timp și bani. Astfel, consumatorii vor avea mai multă încredere să cumpere pe internet, iar întreprinderile vor fi încurajate să vândă peste hotare, aspecte care vor dezvolta piața digitală unică a Europei”, a declarat, potrivit sursei citate, Vera Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.
Pe platformă sunt înregistrate aproximativ 117 entități de soluționare alternativă a litigiilor din 17 state membre, însă Comisia colaborează cu autoritățile naționale pentru ca în cel mai scurt timp să obțină o acoperire completă a tuturor statelor membre și a tuturor sectoarelor economice.
Procedurile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă modalități rapide și necostisitoare de rezolvare a litigiilor, iar cazurile sunt soluționate, în medie, în maximum 90 de zile. Platforma, deşi propune soluţii alternative de soluţionare a litigiilor, nu va înlocui posibilitatea de a apela la instanțe, procedură care este însă, de obicei, mai costisitoare și mai lungă.
În România, punctul de contact SOL va fi operaţional cel mai probabil începând cu luna martie în cadrul Centrului European al Consumatorilor din România (www.eccromania.ro).
Temeiul juridic pentru instituirea platformei de soluționare online a litigiilor este „Regulamentul privind soluționarea online a litigiilor în materie de consum”, care descrie principalele funcții ale platformei, precum și etapele prin care trece o reclamație transmisă prin intermediul acesteia.
În 2015, România se situa pe ultimul loc în UE în ceea ce privește cumpărăturile online (11%), potrivit Oficiului European de Statistică (Eurostat), cel mai ridicat procent de cumpărători online fiind înregistrat în Marea Britanie (81% din totalul populației între 16 și 74 de ani), Danemarca (79%), Luxemburg (78%) şi Germania (73%).