Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Polițiști specializați în dispariții de persoane
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat în dezbatere publică, săptămâna trecută, proiectul Legii privind căutarea persoanelor dispărute. Acesta prevede, printre altele, constituirea, în cadrul Poliţiei Române, a unei structuri specializate care se va numi „Unitatea centrală pentru persoane dispărute”, precum și un mecanism de înregistrare online a voluntarilor care vor să participe la acțiuni de căutare a celor dispăruţi.
Potrivit ministrului afacerilor interne, Marcel Vela, propunerea va trebui avizată de CSAT. „Acum suntem în faza în care analizăm reorganizarea, eficientizarea, restructurarea ministerului şi în aceste măsuri de reorganizare şi restructurare vom ajunge şi în ipostaza în care vom propune ca măsură legislativă, pentru că ceea ce vom face noi ca propunere trebuie avizat de CSAT, (…) să avem şi o componentă specializată pe dispariţii de persoane. Ar însemna că la nivelul fiecărui inspectorat judeţean de poliţie vor fi poliţişti specializaţi care se vor ocupa cu tot ceea ce ţine de acest domeniu de infracţionalitate, care, evident, este mai larg, pentru că el este legat, pe lângă reţele de trafic de persoane, automat şi de trafic de droguri, de prostituţie, de tot ceea ce ţine de fenomenul criminogen la baza lui”, a declarat Vela, la un post de televiziune. Unitatea specializată pentru persoane dispărute va desfăşura, printre altele, activităţi de căutare a persoanelor dispărute, va elabora ghiduri şi manuale de bune practici destinate a fi utilizate în activitatea de căutare a persoanelor dispărute, va coopera cu structuri similare din străinătate, se arată în proiect. De asemenea, persoanele care vor să participe, voluntar şi gratuit, la găsirea celor dispăruţi o vor putea face printr-un mecanism de înregistrare online pus la dispoziţie de Poliţia Română. „În cazul în care persoana nu a fost găsită, şeful unităţii teritoriale competente are obligaţia de a evalua periodic, cel puţin o dată la 3 luni, începând cu momentul sesizării dispariţiei, datele şi informaţiile din dosarul dispariţiei”, prevede un alt articol al legii.
Dacă persoana dispărută nu a fost găsită în termen de 7 ani de la anunțul dispariţiei, iar metodele specifice de căutare adecvate circumstanţelor cazului au fost epuizate, dosarul dispariţiei se trece în evidenţa pasivă. În situaţia trecerii dosarului dispariţiei în evidenţa pasivă, semnalările din bazele de date rămân active, iar șeful unităţii teritoriale poate dispune redeschiderea dosarului, atunci când apar noi date, chiar dacă persoana dispărută a fost declarată moartă prin hotărâre judecătorească definitivă, se mai arată în proiect. Aproximativ 3.000 de persoane dispar anual în România. 95% dintre cazuri sunt rezolvate în primele zile de la anunţ, dar, în ani, s-au adunat sute de cazuri nerezolvate, persoane despre care nu se mai știe absolut nimic.