Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Polonezii îşi aleg, duminică, noul preşedinte
Polonezii vor vota duminică, în primul tur al alegerilor prezidenţiale, mai divizaţi ca niciodată după catastrofa aviatică de la Smolensk, între două viziuni ale ţării lor: una liberală şi pro-europeană şi cealaltă conservatoare şi naţionalistă, relatează AFP. "Două viziuni ale statului şi chiar de civilizaţie se vor înfrunta duminică. Una reprezentată de Platforma Civică (PO), partidul lui Bronislaw Komorowski, şi cealaltă a partidului Lege şi Justiţie (PiS), al lui Jaroslaw Kaczynski", a afirmat Edmund Wnuk-Lipinski, sociolog de la Institutul de studii politice din Varşovia. Bronislaw Komorowski, 58 de ani, este preşedintele camerei inferioare a Parlamentului şi actualul şef interimar al statului, iar fostul premier Jaroslaw Kaczynski, 61 de ani, este fratele geamăn al preşedintelui care şi-a pierdut viaţa, pe 10 aprilie, într-un accident de avion la Smolensk, în vestul Rusiei.
Un sondaj de opinie publicat miercuri îl cotează pe Bronislaw Komorowski cu 48% din intenţiile de vot, faţă de 34% pentru Jaroslaw Kaczynski, dar diferenţa dintre cei doi candidaţi continuă să se reducă. Analiştii polonezi nu exclud nici o mobilizare a alegătorilor lui Jaroslaw Kaczynski în al doilea tur, aşa cum s-a întâmplat la prezidenţialele din 2005, câştigate de fostul preşedinte Lech Kaczynski în faţa contracandidatului său de atunci, liberalului Donald Tusk. Dacă nici un candidat nu depăşeşte duminică pragul de 50%, un al doilea tur va avea loc la 4 iulie. Scrutinul de duminică este marcat de catastrofa în care şi-au pierdut viaţa preşedintele Lech Kaczynski, soţia acestuia şi alţi 94 de pasageri, precum şi de inundaţiile care au afectat sudul Poloniei. Cele două evenimente au făcut ca "totul să se desfăşoare la nivelul simbolurilor", a declarat pentru AFP Eryk Mistewicz, specialist în marketing politic.