Cu trei zile înainte de votul pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, autoritățile competente au comunicat ultimele detalii privind desfășurarea scrutinului. În prima rundă a prezidențialelor sunt
Procedurile şi actele necesare adopţiei
Reglementările legate de realizarea adopţiilor vi le-am prezentat în parte vinerea trecută. Acum vă punem la dispoziţie o parte a Ordinului nr. 552/2012, privind aprobarea modelului-cadru al atestatului de persoană sau familie aptă să adopte, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, instrumente şi documente utilizate în procedura adopţiei
Evaluarea garanţiilor morale şi a condiţiilor materiale ale adoptatorului sau familiei adoptatoare se face, pe baza solicitării lor, de către direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului de la domiciliul acestora şi trebuie să aibă în vedere: personalitatea, starea sănătăţii şi situaţia economică a adoptatorului sau familiei adoptatoare, viaţa familială, condiţiile de locuit, aptitudinile în educarea unui copil; motivele pentru care adoptatorul sau familia adoptatoare doreşte să adopte; motivele pentru care, în cazul în care numai unul dintre cei doi soţi solicită să adopte un copil, celălalt soţ nu se asociază la cerere; impedimente de orice natură relevante pentru capacitatea de a adopta.
Pe baza rezultatelor evaluării, direcţia în a cărei rază teritorială se află domiciliul adoptatorului sau familiei adoptatoare decide, în termen de 60 de zile de la data depunerii cererii de evaluare de către adoptator sau familia adoptatoare, dacă acesta sau aceştia sunt sau nu apţi să adopte. În cazul unui rezultat favorabil al evaluării, direcţia va elibera atestatul de persoană sau familie aptă să adopte.
Atestatul eliberat de direcţia în a cărei rază teritorială domiciliază adoptatorul sau familia adoptatoare este valabil pentru o perioadă de un an. Valabilitatea acestui atestat poate fi prelungită anual în urma unei solicitări de reînnoire din partea adoptatorului sau a familiei adoptatoare, cu condiţia să fie respectate aceleaşi criterii care au stat la baza acordării sale iniţiale.
În cazul unui rezultat nefavorabil al evaluării, adoptatorul sau familia adoptatoare are dreptul să solicite direcţiei, în termen de 30 de zile de la comunicarea rezultatului, reevaluarea. Rezultatul nefavorabil al reevaluării poate fi atacat, în termen de 15 zile de la data comunicării, la tribunalul de la domiciliul adoptatorului.
Obţinerea atestatului nu este necesară în următoarele cazuri: pentru adopţia persoanei majore de către familia care a crescut-o în timpul minorităţii; pentru adopţia copilului de către soţul părintelui firesc sau adoptiv.
Deschiderea procedurii adopţiei
Înainte de a sesiza instanţa judecătorească cu privire la deschiderea procedurii adopţiei, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului de la domiciliul copilului efectuează demersuri pentru reintegrarea sa în familie sau, după caz, pentru plasamentul copilului în familia extinsă sau substitutivă.
Încuviinţarea deschiderii procedurii adopţiei interne se face numai dacă: planul individualizat de protecţie stabileşte necesitatea adopţiei interne; părinţii copilului sau, după caz, tutorele îşi exprimă consimţământul la adopţie.
Adopţia nu poate fi încuviinţată de către instanţa judecătorească decât după ce copilul a fost încredinţat pentru o perioadă de 90 de zile persoanei sau familiei care doreşte să-l adopte, astfel încât instanţa să poată aprecia, în mod raţional, asupra relaţiilor de familie care s-ar stabili dacă adopţia ar fi încuviinţată.