Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Producătorii români au nevoie de susținerea cumpărătorilor
Cel mai mare ajutor pentru legumicultori ar fi reorientarea consumatorilor către produsele românești, consideră ministrul agriculturii. Este importantă și predictibilitatea producției din punctul de vedere al cantităţii, calităţii şi ritmicităţii, o condiție esențială pentru cultivatorii care vor aibă o piață de desfacere sigură.
Aflat la Arad, la sfârșitul săptămânii trecute, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Adrian Oros, consideră că nu există o supraproducţie la castraveţi care să fi condus la scăderea preţurilor, el răspunzând astfel întrebării ce se poate face pentru producătorii de castraveţi care îşi aruncă producţia pentru că nu găsesc piaţă de desfacere, iar preţul a scăzut foarte mult
„Ministerul Agriculturii face programe gândite la începutul anului, împreună cu fiecare mediu, fiecare asociaţie în parte, iar apoi pe perioada derulării programului aceste lucruri nu se pot schimba. Preţul, sigur, este reglat şi de piaţă, de contractele pe care le-au făcut sau nu le-au făcut înainte. Sunt ani în care producţiile sunt prea mici, sunt ani în care nu s-au făcut contracte înainte, iar cei care comercializează nu îşi respectă contractele, nu cred că a fost o supraproducţie atât de mare încât doar supraproducţia să fie motivul scăderii preţurilor”, a declarat Adrian Oros, citat de Agerpres.
Întrebat dacă ministerul are în vedere o campanie de susţinere a produselor româneşti, în condiţiile în care se importă foarte multe produse alimentare, ministrul a spus că „soluţia promovării produselor româneşti şi susţinerii fermierilor români trebuie să vină din mai multe părţi”.
Pe de altă parte, oficialul a arătat şi că producătorii trebuie să aibă o predictibilitate a producției, „astfel încât să poată semna contracte pe un anumit termen”, dar că rolul cel mai mare în susţinerea produselor româneşti îl are, până la urmă, consumatorul.
„Cel mai mare rol în susţinerea produselor româneşti îl are cumpărătorul: fiecare dintre noi trebuie să căutăm să cumpărăm produse româneşti, trebuie să ne învăţăm copiii, şi în familie, şi la şcoală, că produsele româneşti sunt cele mai bune. Acest lucru se face peste tot în Europa. Şi atunci o să avem şi noi în curând nişte consumatori responsabili care vor căuta în primul rând produse româneşti şi produse proaspete şi sănătoase”, a declarat Adrian Oros.
Ministrul a subliniat că, deşi uneori produsele autohtone sunt mai scumpe, banii plătiţi pentru acestea rămân în ţară. „Dacă gândim pragmatic şi dacă dăm 5 lei pe un kilogram de mere româneşti, toţi acei 5 lei rămân în ţară şi cel puţin 1 leu ni se întoarce nouă, în şcoală, în sănătate, în infrastructură, oricum se întoarce. Dacă dăm 3 lei pentru mere din altă parte, toţi acei 3 lei pleacă din ţară”, a explicat oficialul. (C. Z.)